Erfrecht op tweede verblijf in het buitenland

Mariette

Re: Erfrecht op tweede verblijf in het buitenland

#16 , 07 jul 2015 08:23

U heeft slechts één kind, dus zou U 1/2 aan uw partner kunnen nalaten. Dan heeft hij 75% van de eigendom in handen. In dat geval zou hij misschien uw kind kunnen uitbetalen voor het resterend kwart?

Het is dan natuurlijk wel zo dat bij zijn overlijden zijn kinderen meer ontvangen, want dan erft uw kind niet meer. (en vice versa).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#17 , 07 jul 2015 09:27

Mariette, TS heeft duidelijk aangegeven dat ze TWEE kinderen heeft. Mijn uitleg is dus correct. Ze kan dus slecht 1/3e nalaten aan haar echtgenoot.

Bojangles
Topic Starter

#18 , 07 jul 2015 12:34

Ik heb inderdaad twee kinderen en mijn vriendin heeft er maar één. Maar we willen allebei vermijden dat onze kinderen zomaar gebruik kunnen maken van de woning. Da's momenteel niet de bedoeling.

Ik denk dat ik beter een huwelijksaanzoek doe :-)
Dat lijkt me de beste bescherming voor later ...

Nog een vraagje : dat testament, moet dat notarieel of kunnen we dat zelf (een eigenhandig geschreven testament) ? Is dat nog steeds rechtsgeldig ?

Reclame

duma

#19 , 07 jul 2015 13:05

Dat is zeker rechtsgeldig, als het aan bepaalde voorwaarden voldoet: handgeschreven, gedateerd en gehandtekend.
Je moet er ook zeker van zijn dat het boven water komt als je sterft. Je kan het via de notaris laten registeren. Kost ongeveer 50 euro.

Denk dan misschien ook na over alternatieve scenario's zodat je geen 5 keer een andere testament moet maken.
- Wat bij vooroverlijden van je partner?
- Wat bij gelijktijdig overlijden?

Ikweetniet10

#20 , 05 okt 2016 11:14

Hey,

Aan opstarter topic: ben benieuwd wat nu de uiteindelijke uitkomst was van bovenstaande ? Dan uiteindelijk toch gehuwd ?
Wij zitten in dezelfde situatie (enkel dat ik geen kinderen heb, mijn vriend wel) en blijkbaar weet onze notaris ook niet direct raad. Zijn volop op zoek naar een pasklare oplossing.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”