feitelijk samenwonen met voordelen van wettelijk samenwonen

Vincent80
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

feitelijk samenwonen met voordelen van wettelijk samenwonen

#1 , 29 jul 2016 13:07

Misschien even kort onze situatie schetsen : mijn partner en ik werken beide voltijds, hebben 2 kinderen ten laste en zijn feitelijk samenwonend.
We hebben recent samen een woning gekocht met ieder zijn eigen inbreng (75% & 25%) en zouden er graag voor zorgen dat één van ons de woning en inboedel kan blijven gebruiken indien één van ons komt te overlijden.

Als feitelijk samenwonenden zouden we nu niets van elkaar erven en gaat alles naar de kinderen als ik het goed voorheb? En kunnen ze één van ons uit de woning zetten wanneer ze meerderjarig zijn ?

Omdat het voor ons fiscaal voordeliger is (hoger nettoloon en mindere belastingen) om feitelijk te blijven samenwonen vraag ik me af of het mogelijk is om alle voordelen van wettelijk samenwonen en eventueel huwelijk d.m.v. een testament en samenlevingscontract te registreren.

Indien mogelijk, op wat moeten we dan letten ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#2 , 29 jul 2016 15:28

Feitelijk samenwonenden
In de akte had u een beding van aanwas volle eigendom-vruchtgebruik of blote eigendom met optie laten opnemen.
Is iets van een drie blz in de akte die ik per toeval hier bij mij heb liggen.
Doe navraag bij uw notaris die moet dat toch weten.

Kan inderdaad raar gaan een case van vrienden van wel jaren geleden feitelijk samenwonend koppel met een kindje. Zwaar ongeval maar gelukkig alles goed afgelopen. Auto totaal schade ... zij stelde veel geluk gehad want met een andere wagen had het heel erg kunnen zijn.
Ik heb toen als vb aangegeven stel jij (zakenvrouw) was als eerste gestorven dan had uw zoontje al uw firma's een 7 -tal geërfd ..enkele minuten later was zoontje overleden dan erfde uw vriend van zijn zoon en kort daarop overlijdt uw vriend ...wel dan was alles naar uw vriend zijn moeder gegaan ... en gezien ze daar totaal niet mee overeenkwam. :mrgreen:

Vincent80
Topic Starter

#3 , 29 jul 2016 16:26

Beding van aanwas is niet mogelijk omdat er een ongelijke inbreng is.

Kan in een testament dezelfde voordelen vermeld worden als bij wettelijk samenwonenden ?

Reclame

History313

#4 , 11 aug 2016 14:58

Ik heb begrepen dat je als feitelijk samenwonde niet van elkaar erft. Wel als je wettelijk samenwonende bent. Nu is er weinig verschil tussen wettelijk samenwonende en gehuwd te zijn. Buiten dat het langer duurt om te scheiden dan een papier te gaan verscheuren op het gemeentehuis.
En een testament gaat niet boven de wet. Dus je kan er inzetten wat je wil, dan kan je daar niet specifiek voordelen uit gaan halen, je ouders broers en zussen blijven hun deel erven als je feitelijk samenwonende bent en dus ook de woning.

Nu dit is ook zo als je wettelijk samenwonende bent met als extra voordeel (een heel belangerijke) dat hier het vruchtgebruik bijkomt. Huwen is min of meer hetzelfde.

Mijn advies: Ga dat papier tekenen van wettelijk samenwonende. Dat is het veiligste en de snelste oplossing in dit geval.
Nu dat je minder gaat verdienen.. daar twijfel ik toch aan. Het is op de moment dat je belastingen gaat betalen dat je moet gaan rekenen en niet meteen op de afhouding van de werkgever.

Nu het beste is dat je even bij de notaris binnenspringt voor alle zekerheid.

wanton

#5 , 11 aug 2016 16:21

Bij erven komen wel steeds de kinderen voor ouders, broers of wie dan ook.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”