Hoe verhuizen?

asperger
Juridisch actief: Nee

Re: Hoe verhuizen?

#16 , 06 jun 2016 16:57

ik wil gewoon weten of ik intussen tenminste het recht heb om te wonen waar ik wil en met wie...
Gesteld dat de persoon waar u wil bij wonen daar mee akkoord is hebt u dat volstrekte recht.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Cher87
Topic Starter

#17 , 06 jun 2016 17:13

Ok, bedankt. Dus als samenvatting: ik mag mij vestigen waar en met wie ik wil, ik mag intussen mijn ex hier laten schrappen door de wijkagent en via de rechtbank een verkoop eisen (indien hij tegen dan al zelf niet eindelijk akkoord gaat met de verkoop).

Gebruiker21

#18 , 07 jun 2016 09:43

Let wel, de kans is groot dat u dezelfde "fiscale afstraffing" gaat krijgen als uw ex, als u deze woning verkoopt. Waarschijnlijk is er gekocht tegen klein beschrijf. Als u dan binnen de 3 jaar verkoopt, vervalt dit voordeel, met extra kosten tot gevolg.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Lanox

#19 , 07 jun 2016 10:18

Let wel, de kans is groot dat u dezelfde "fiscale afstraffing" gaat krijgen als uw ex, als u deze woning verkoopt. Waarschijnlijk is er gekocht tegen klein beschrijf. Als u dan binnen de 3 jaar verkoopt, vervalt dit voordeel, met extra kosten tot gevolg.
U moet er 3 jaar gedomicilieerd blijven. Verkopen op zich is geen probleem.

Gebruiker21

#20 , 07 jun 2016 10:22

U moet er 3 jaar gedomicilieerd blijven. Verkopen op zich is geen probleem.
OK, vandaar dat de ex er zo graag wil gedomicilieerd blijven, vermoed ik... Als het inderdaad over een klein beschrijf gaat, geld dit echter ook voor de topic starter: als ze er binnen de drie jaar weg is, brengt dit serieus wat kosten met zich mee:

Krijg ik een sanctie wanneer ik me niet aan de voorwaarden van het klein beschrijf hou?

U hebt onterecht de vermindering van 5% voor uw bescheiden woning (klein beschrijf) gekregen:

als u zich niet binnen de drie jaar hebt gedomicilieerd in de bescheiden woning
of als u er niet drie jaar lang onafgebroken uw domicilie behoudt.

In dat geval moet u:

5% aanvullende rechten betalen
en een belastingverhoging (boete) van 20% van de aanvullende rechten.

De belastingverhoging en de 5% aanvullende rechten zijn niet verschuldigd wanneer er sprake is van overmacht. De boete kan eventueel worden kwijtsgescholden door de bevoegde minister.

Voor meer informatie over de boete- en overmachtsregeling kunt u terecht bij de Vlaamse Belastingdienst.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Cher87
Topic Starter

#21 , 07 jun 2016 10:58

Ik heb dit eens besproken met mijn ex en nagekeken, de grap was dat hij dus totaal niet wist waarmee we bezigzijn want wij hebben helemaal niet onder klein beschrijf gekocht :roll: Hij kan zich dus wel gewoon inschrijven bij zijn nieuwe vriendin... Dan nu maar zien hoe we dit met het huis doen, dan kan mijn huidige vriend mss maar mee in dit huis komen wonen en dan betaalt hij 'huur' aan mijn ex ofzo totdat we dan wat meer financiële speling hebben om het echt te verkopen. Is wel goed nieuws.

Gebruiker21

#22 , 07 jun 2016 11:01

Wat was dan de reden dat hij gedomicilieerd wou blijven in jullie huis?

Cher87
Topic Starter

#23 , 07 jun 2016 11:07

Hij dacht dat dat altijd moest als je een huis gekocht had, hij wist niet dat er een verschil was tussen klein of groot beschrijf (ik ook niet trouwens, hij had alle registratiekosten betaald).

Franciscus

#24 , 08 jun 2016 00:24

En wie is eigenaar ieder X%?
Volgens mij kan u dan ook % registratie rechten meenemen bij verkoop.

Cher87
Topic Starter

#25 , 08 jun 2016 09:30

Er staat beschreven dat ik voor 25% eigenaar ben. Wilt dit zeggen dat hij dan ook niet de helft van de registratiekosten mag eisen van mij? En tot nu toe heb ik steeds de helft van de roerende voorheffing betaald, ik vond dat normaal, maar heeft dat ook iets te maken met voor hoeveel % je eigenaar bent?

Als ik nu de rest van het huis zou 'huren' van mijn ex, hoeveel % van het kadastraal inkomen zou ik dan moeten betalen aan hem?

asperger

#26 , 08 jun 2016 15:17

U moet aan hem geen "kadastraal inkomen" betalen. Dat is slechts een fiscaal concept waarop de onroerende voorheffing wordt berekend en wat u moet aangeven in de inkomstenbelasting als u de woning niet zelf bewoont (=er niet gedomicilieerd bent).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Cher87
Topic Starter

#27 , 08 jun 2016 16:27

Nee maar op dit moment is hij wel voor 75% eigenaar dus moet ik dan geen vergoeding aan hem betalen als ik als enige het huis bewoon?

asperger

#28 , 08 jun 2016 17:03

Dan moet u hem 3/4 van de normale huurprijs betalen.

duma

#29 , 09 jun 2016 14:18

U mag altijd samenwonen en huwen met wie u wil (huwen natuurlijk niet als u nog gehuwd bent, polygamie kan hier niet :)). Uw ex heeft daar nougabollen over te zeggen.

Echter, zorg, zoals hier al vaak gezegd werd, dat die domicilie daar weg is. Zolang hij daar geregistreerd staat,n mag hij de woning ook betreden.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”