U moet er 3 jaar gedomicilieerd blijven. Verkopen op zich is geen probleem.Let wel, de kans is groot dat u dezelfde "fiscale afstraffing" gaat krijgen als uw ex, als u deze woning verkoopt. Waarschijnlijk is er gekocht tegen klein beschrijf. Als u dan binnen de 3 jaar verkoopt, vervalt dit voordeel, met extra kosten tot gevolg.
OK, vandaar dat de ex er zo graag wil gedomicilieerd blijven, vermoed ik... Als het inderdaad over een klein beschrijf gaat, geld dit echter ook voor de topic starter: als ze er binnen de drie jaar weg is, brengt dit serieus wat kosten met zich mee:U moet er 3 jaar gedomicilieerd blijven. Verkopen op zich is geen probleem.
Krijg ik een sanctie wanneer ik me niet aan de voorwaarden van het klein beschrijf hou?
U hebt onterecht de vermindering van 5% voor uw bescheiden woning (klein beschrijf) gekregen:
als u zich niet binnen de drie jaar hebt gedomicilieerd in de bescheiden woning
of als u er niet drie jaar lang onafgebroken uw domicilie behoudt.
In dat geval moet u:
5% aanvullende rechten betalen
en een belastingverhoging (boete) van 20% van de aanvullende rechten.
De belastingverhoging en de 5% aanvullende rechten zijn niet verschuldigd wanneer er sprake is van overmacht. De boete kan eventueel worden kwijtsgescholden door de bevoegde minister.
Voor meer informatie over de boete- en overmachtsregeling kunt u terecht bij de Vlaamse Belastingdienst.