Domiciliefraude?

Arnold87
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Domiciliefraude?

#1 , 19 apr 2016 11:11

Op dit ogenblik woon ik samen met mijn prille zoon alleen in een huis van mijn moeder.
Mijn vriend, dat ook de vader is van mijn zoontje en ik hebben een LAT-relatie. Wij zijn dus een koppel maar wonen niet 7/7 en 24/24u samen.
Onlangs kreeg ik een sociale controle i.v.m. mijn vriend zijn domicilie. Na het gesprek met deze controleur, deelde hij mij mede dat hij het "dossier" zal overmaken.
Ik heb echter geen sociale woning aangevraagd of ik heb ook geen extra kindergeld aangevraagd.

Nu is mijn vraag of de "overheid" ons kan dwingen om ons op hetzelfde adres te domiciliëren. Ik vind persoonlijk dat wij ons in een grijze zone bevinden tussen samenwonen en niet samenwonen. Wie bepaald of wij dan al niet in overtreding zijn en op basis van wat?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 19 apr 2016 11:18

De domicilie is de hoofdverblijfplaats, als de spullen (de tandenborstel is een klassieker :lol: ) van uw vriend bij u liggen, kan ik de controleur wel volgen. Logeert echter enkel sporadisch bij u, zou ik in beroep gaan.

JPV

#3 , 19 apr 2016 11:30

informele regel van de RVA (plaatselijke controleur): 5 dagen of meer samen slapen: in principe samenwonen tenzij uitzonderlijke situaties. Als jullie een "pril zoontje" hebben, dan zal men dat zeker verdacht vinden.

of jij een sociale woning aanvraagt of extra kindergeld, maakt niet noodzakelijk iets uit. Ook de situatie van uw LAT-partner kan van belang zijn (werkloosheidsuitkeringen?). Zoniet heeft een sociaal controleur weinig tot geen zaken met jullie.

Reclame

giserke

#4 , 19 apr 2016 11:47

Een sociaal controleur doet toch geen domicilie controle, als effectief er niets aan de hand is?
Maar U zegt dat die controle er was om uw vriend te controleren?
Verhuist hij regelmatig sedert jullie een koppel zijn met een kind?

giserke

#5 , 19 apr 2016 11:51

informele regel van de RVA (plaatselijke controleur): 5 dagen of meer samen slapen: in principe samenwonen tenzij uitzonderlijke situaties. Als jullie een "pril zoontje" hebben, dan zal men dat zeker verdacht vinden.

of jij een sociale woning aanvraagt of extra kindergeld, maakt niet noodzakelijk iets uit. Ook de situatie van uw LAT-partner kan van belang zijn (werkloosheidsuitkeringen?). Zoniet heeft een sociaal controleur weinig tot geen zaken met jullie.
Er is geen kat bij de RVA die dit controleert bij een situatie die niet wijzigt.
En bovendien houdt dit geen stand in de rechtbank wegens praktisch niet te bewijzen, zonder huiszoekingsbevel.
En als er effectief geen reden vast te stellen is voor een controle, zal die ook nooit een huiszoekingsbevel krijgen.

Als TS haar vriend controle heeft gekregen is dit omdat er 3 zaken kunnen gebeurt zijn: verhuis/ aanvraag van steun of invaliditeit, of overgedragen zijn door klikkers.

JPV

#6 , 19 apr 2016 12:46

Er zijn wel degelijke systematische controles van de RVA onder de noemer: controle gezinstoestand. Deze controles waren voor 2009 vooral random, vanaf 2009 vooral specifiek. Bij dergelijke specifieke controles werden een aantal categorieën van mensen extra gecontroleerd. Dit ging dan bvb over mensen die utikeringen aanvroegen als gezinshoofd op basis van alimentatie voor een pasgeboren kind terwijl ze nooit samengewoond hadden met iemand anders (dus mogelijks zoals in deze topic), mensen die uitkeringen vragen als gezinshoofd/alleenstaande terwijl er wel iemand een domicilie heeft op dezelfde plaats (én een inkomen), maar dus evengoed toevallige controles waarbij blijkt dat bvb de auto van iemand toch wel héél toevallig altijd in een bepaalde straat staat, terwijl die persoon daar niet woont.

Kan tientallen verhalen van zo'n situaties vertellen, sommige héél sappig :). Van voetballers die in het buitenland voetballen, maar nog bij mama werkloze gedomicilieerd staan, maitresses die denken dat de RVA hen betrapt heeft tijdens overspel (toevallige controle zonder dat RVA iets gevonden had, maar toch een verhoor), ...

Meeste terugvorderingen voor gezinstoestand vinden plaats zonder ook maar 1 huiszoekingsbevel. Men heeft het recht bepaalde gegevens op te vagen (ingeschreven auto's, electriciteitsfacturen, waterfacturen, ...) en op basis daarvan worden conclusies getrokken, samen met eventueel vaststellingen die op straat gemaakt zijn. Deze houden héél vaak stand voor de arbeidsrechtbank.

giserke

#7 , 19 apr 2016 15:23

U bevestigd mijn 3 stellingen in vorige post waardoor er gecontroleerd kan worden.
Waar wordt gecontroleerd:
- mensen die verhuizen
- Mensen die allerlei aanvragen indienen voor steun, werkloosheidsuitkeringen, invaliditeit, premies, fiscale kortingen enz...., en die die ook krijgen
- Mensen die verklikt worden.

We leven tot nader order nog niet onder het voormalig Oost-Duits stasi regime, waarbij je aan de staat toelating moet vragen om op een plaats en paar nachten per week te slapen.
Mensen die gewoon gaan werken, met een latrelatie kunnen nu eenmaal elk een huis hebben. Straks gaan we nog toelating moeten vragen om tijd met ons lief/ maîtresse te gaan doorbrengen. Want als de auto wel verdacht lang ergens staat, ja dat moeten wel domicilie fraudeurs zijn.....

JPV

#8 , 19 apr 2016 16:02

U bevestigd mijn 3 stellingen in vorige post waardoor er gecontroleerd kan worden.
Waar wordt gecontroleerd:
- mensen die verhuizen
- Mensen die allerlei aanvragen indienen voor steun, werkloosheidsuitkeringen, invaliditeit, premies, fiscale kortingen enz...., en die die ook krijgen
- Mensen die verklikt worden.
je stelling niet wijzigen, hé. Jij zei:

"Er is geen kat bij de RVA die dit controleert bij een situatie die niet wijzigt. "

Iemand die gewoon werkloos blijft en geen veranderde situatie aangeeft, maakt wel degelijk kans op een controle, zoals ik hierboven reeds zei. Minder dan vroeger, maar het gebeurt wel degelijk.

Vely

#9 , 19 apr 2016 20:05

Elk kinderbijslagfonds is verplicht om een controle ter plaatse aan te vragen bij elke geboorte in een eenoudergezin (toestand rijksregister).
Ongeacht de professionele bezigheden van de betrokkenen (werk, ziekte, werkloos,..)
Ongeacht het feit of er al dan niet een sociale toeslag op de kinderbijslag werd/word aangevraagd/betaald.
Ik veronderstel dat de geboorte van uw prille zoon dus de "oorzaak" is van de sociale controle, en niet de RVA of verklikkers..

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”