Bewoningsrecht

Bojangles
Topic Starter

Bewoningsrecht

#1 , 29 feb 2016 14:44

Een kennis van mij is eigenaar van een huis dat zij indertijd met haar ex-man gekocht heeft. Haar ex woont er nog steeds, maar in de echtscheidingsakte staat dat hij levenslang bewoningsrecht heeft van het deel waar zij nog steeds eigenaar van is (dus geen vruchtgebruik). De vriendin van haar ex woont sedert een tijdje bij hem in en nu vragen we ons af wat er met het huis kan gebeuren als hij zou trouwen en (we wensen het hem niet toe) zou komen te overlijden. Wordt het huis dan eigendom (voor de helft) van zijn vrouw en krijgt zij dan automatisch ook bewoningsrecht of hoe gaat dat precies ?

Graag jullie advies ...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bojangles
Topic Starter

#2 , 09 mar 2016 09:45

Blijkbaar een moeilijk vraag. Na één week nog steeds geen enkele reactie. Iemand ?

Xenophon

#3 , 11 mar 2016 13:58

Neen, het recht van bewoning is ten persoonlijke titel, het kan niet worden overgedragen en er ontstaat geen vruchtgebruik bij overlijden van degene die het recht had. Maar: is die kennis van u eigenaar van heel de woning of van de helft en heeft de ex echtgenoot de andere helft nog in volle eigendom?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Bojangles
Topic Starter

#4 , 14 mar 2016 15:01

Dat zal maar de helft van de woning zijn waarvan ze eignaar is, vermits haar ex daar nog woont en ze beiden de woning bouwden toen ze nog gehuwd waren. Bij de echtscheiding werd geen uitkoopsom bedongen, maar mocht haar ex de woning behouden met levenslang bewoningsrecht. Ik veronderstel dus dat zij eigenaar is voor de helft van de woning.

Xenophon

#5 , 15 mar 2016 09:40

In dat geval (ik veronderstel een huwelijk onder wettelijk stelsel) zal bij vooroverlijden van de ex zijn nieuwe echtgenote alleszins het vruchtgebruik verwerven op de helft van het goed dat van de ex was. Het recht op bewoning van de ex op de andere helft dooft uit en gaat niet over. Waar de naakte eigendom van zijn deel heengaat hangt ervan af wie erft.

U begrijpt: geen ideale situatie en afhankelijk van de aanwezigheid van kinderen etc geeft dit vaak aanleiding tot serieuze discussies.

Recht van bewoning is een zakelijk recht maar met een persoonlijk karakter, cf. art. 631 BW en volgende.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”