feitelijk samenwonen

kevin85
Topic Starter

feitelijk samenwonen

#1 , 09 feb 2016 11:44

Ik zit met een groot aantal vragen en weet zelf niet of ik hier op de juiste plaats ben om informatie te vragen,indien niet , kan u mij dan doorverwijzen waar ik eventueel wel terecht kan.
Ik heb 3 jaar geleden samen met mijn vriend een sociale woning gekocht bij de kleine landeigendom in Tongeren, we zijn hiervoor samen een sociale lening aangegaan bij de vmsw. Tot heden zijn we nog steeds feitelijk samenwonend, dus we hebben geen samenlevingscontract. De lening is op 23 jaar genomen waarvan dus al 3 jaar zijn afbetaalt,we hebben 175000 geleend met vaste rentevoet.er wordt iedere maand 921 euro op de lening afbetaald.het huis koste 200 000, maar omdat ik via een schenking ( voorschot van mijn erfenis t.w.v 50000 euro )heb ontvangen van mijn papa heb ik 25000 direct afbetaald, en 25000 euro heb ik uitgegeven aan de afwerking van het huis en de schrijfkosten van het huis.
Ondertussen is de relatie op zijn einde gelopen, ik heb iemand nieuw ontmoet en zou graag weten wat mijn mogelijkheden zijn en rechten en plichten. En welke kosten of boetes hieraan verbonden zijn.
Wat moet er gebeuren als de woning moet worden verkocht en wat houd dat in ,ook financieel.
Ik zou ook heel graag weten of er een mogelijk is dat mijn nieuwe vriend de lening van mijn ex overneemt zodat wij toch het huis samen kunnen houden, en opnieuw , wat houd dit in,wat dient er te gebeuren, ook financieel, welke kosten hangen hieraan vast enz.
Dan wat betreft de schenking, wat gebeurt hiermee, zowel het betaalde deel in het huis als het deel dat in de afwerking zit. Graag zou ik weten wat hiermee gebeurt als ik het huis verkoop en als mijn nieuwe vriend zich mag inkopen als ik het dan verlies.
Als laatste vraag heeft mijn ex het recht om te weigeren zijn helft van het huis te verkopen, kan hij mij dwingen zodat geen 1 van ons 2 het huis mag houden?
Hopelijk kunnen jullie mij hier wat informatie over geven.

Alvast bedankt voor u tijd.

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding