Hallo iedereen,
Een 2-tal jaar geleden leerde ik iemand kennen tijdens een zakenreis.
November vorig jaar besloten we om te trouwen, maar dan begon pas de ellende. Als Belg zijnde moet je daar eerst toestemming vragen aan het Belgisch Consulaat. Na alle papieren te hebben verzameld hadden wij een afspraak zoals in de films om een apart een interview af te leggen, tot daar gaat het goed. We krijgen als besluit van de ambtenaar te horen dat wij mekaar goed kennen maar dat wij te snel tot een beslissing om te trouwen gekomen zijn en dat zij dus het eindbesluit aan de Consul zal overlaten. De volgende morgen belt de ambtenaar mij terug op en vertelt dat mijn dossier doorverwezen wordt naar het parket in Brussel want ze willen geen risico's nemen.
Het parket zou zijn eigen onderzoek doen etc... de periode hiervoor is 3 maanden en verlengbaar met 2 maanden. Dossier is doorverwezen op 12/01/2015 en in mei 2015 goed 4 maanden later neem ik contact op met het Consulaat, want ik heb tot nu toe geen oproepingsbrief gekregen van het parket en ook geen aanvraag tot verlenging van het onderzoek dus ga ik ervan uit dat automatisch het attest verleend zal worden.
Er wordt heen en weer gediscussieerd met de betrokken ambtenaar, ook al stond de wet duidelijk aan mijn kant, krijg ik op 23/05/2012 een brief van welgeteld 1 pagina en zonder motivering van het parket dat vermeldt dat ze zich verzetten tegen de uitreiking van het ANHB.
Onmiddellijk een advocaat bij de hand genomen, verzet aangetekend teken het parket en toevallig een eerste zitting gekregen op 8/06/2015 en een tweede zitting op 22/06. De rechter vermeldt dat ze uitspraak zal doen binnen de maand (ondertussen begint het gerechtelijke verlof).
In oktober 2015 contacteer ik mijn advocaat of er al een uitspraak is geweest. We zijn nu in December en nog steeds heb ik geen datum van wanneer dat de uitspraak mogelijk zal worden gemaakt, het antwoord van de griffie luidt : "wij hebben het druk"
Mijn advocaat vertelt mij dat ik moet wachten, maar het lijkt mij heel vreemd dat in ons Belgenland dit kan. In de wet wordt vermeldt dat de uitspraken binnen de maand moet gebeuren. Al vindt ik dat zelf heel snel maar 6 maanden later en nog steeds niks. (zelf al zouden ze zeggen mijnheer de uitspraak zal volgende jaar in juni gebeuren, dan zou ik al weten waar ik sta).
ironisch : dit doet me denken aan de tijd dat als je problemen bij Belgacom : "ja mijnheer de technieker zal er zijn als hij er is"
Heeft er iemand ervaring met wat er hier kan gedaan worden?
Wat een simpele formaliteit had moeten zijn , voor elk koppel , ook al is er misbruik en schijnhuwelijken , kan het niet zijn dat iedereen over dezelfde kam wordt geschoren. Plus het is totaal zinloos, dit geldt enkel voor iemand die Belg is , heb je een tweede nationaliteit dan kan je deze procedure gewoon omzeilen.
mvg,
Jonathan