Aankoop woning en erfenis kinderen in NSG

KVC72
Topic Starter

Aankoop woning en erfenis kinderen in NSG

#1 , 27 nov 2015 21:36

Hallo, wij zijn een nieuw samengesteld gezin met elk 2 kinderen.

Wij willen dat de kinderen op elk moment steeds gelijk behandeld zullen worden bij een overlijden van één van ons beiden. Wanneer wij huwen en dan samen een huis kopen beschermen we elkaar maar benadelen we de kinderen omdat in het huwelijk het recht van omzetting van vruchtgebruik bestaat. Maw. als één van ons sterft bij jonge leeftijd ( vb 50j ) dan krijgt de overblijvende partner 60% van hun erfdeel door omzetting van het vruchtgebruik als de woning verkocht wordt. Bij een woning verkocht aan 400.000€ komt niet 100.000€ naar elk van de kinderen van de overledene maar enkel 40.000€ en de 60.000 x2 ( kinderen ) komt naar de overblijvende partner. Je kan dat wel aanpassen door een testament waarin staat dat je afzegt van omzetting maar dat kun je éénzijdig veranderen. Dus niet 100% waterdicht.
Bij wettelijk samenwonen zijn de kinderen dan weer beschermt maar de partner niet omdat je eenzijdig het vruchtgebruik kunt opzeggen en zelfs onterven.
De enige mogelijkheid dat ze ons vertellen is dat we elkaar kinderen adopteren???? Maar dan moeten de ex-partners daar akkoord mee zijn. Dat zal niet gebeuren dus.
Zijn er andere mogelijkheden waarbij je je kinderen de zekerheid kunt bieden dat ze elk hun deel krijgen en de partner beschermt is?

mvgr,
K

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 30 nov 2015 11:28

Ik denk dat u één en ander verwart. U heeft beiden 2 kinderen en koopt samen een woning. Wanneer één van beiden overlijdt, bekomt de partner ( bij huwelijk of wettelijk samenwonen) het vruchtgebruik en behoudt zijn deel in de woning. De blote eigendom wordt gelijk verdeeld tussen de kinderen van de overledene. De overlevende partner is zo verzekerd van zelf levenslang wonen, want de kinderen kunnen nooit de omzetting van vruchtgebruik eisen.
Zij kunnen ook niets doen met die blote eigendom zolang de partner leeft. Pas bij diens overlijden kunnen de kinderen, die dan elk 1/4 eigendom hebben, iets doen met de woning. Zolang één partner leeft kan de woning slechts verkocht worden tenzij met akkoord van die partner.
Ik denk dat u vreest dat uw partner, als zij overblijft, de verkoop vordert waardoor uw kinderen minder - maar vroeger - krijgen. Tja, in dat geval zitten jullie met een probleem.
Praat eens met een notaris over jullie concrete situatie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

k.b.

#3 , 30 nov 2015 14:54

Ik volg wanton in zijn advies ...

Maar plaats toch een "kanttekening" ... want de "gelijkheid" tussen jullie kinderen ontstaat eigenlijk omdat jullie beiden ieder twee kinderen hebben ...
Anders zou het zijn indien er u twee kinderen hebt en uw partner slechts 1 kind ...
In gevallen met ongelijk inderaantal is de verdeling natuurlijk ook "gelijk" per huwelszijde ... doch per "kinderhoofd" zijn er wel verschillen.

k.b.

Reclame

KVC72
Topic Starter

#4 , 30 nov 2015 20:53

Dankjewel Wanton en k.b.,

Het klopt Wanton, het is niet echt een vrees. Maar het kan wel gebeuren.
De verkoop van de woonst door de langstlevende en omzetting van vruichtgebruik. Ik maak het even konkreet.
De langstlevende beslist om de woonst te verkopen omdat deze veel te groot is om alleen te wonen en de kosten niet kan dragen.
Verkoop van woonst aan 800.000€ van langstlevende vrouw van 50j ( vroeg weduwe ) waarvan elk 1/2 eigendom. Dus de kinderen van de gestorvene krijgen zonder omzetting elk 200.000€ maar door omzetting ( 60% aan 50j ) krijgen ze elk maar 80.000€. En heeft de vrouw recht op 400.000€ ( haar deel ) en de 60% omzetting van vruchtgebruik zijnde 240.000€ . Totaal 640.000€
Van deze soms koopt ze een nieuw huis van 500.000€ en schenkt de 140.000€ aan haar kinderen => elk 70.000€
Dus op dat moment krijgen alle kinderen eigenlijk bijna evenveel. Maar bij overlijden van de vrouw erven enkel haar kinderen dan haar woonst van 500.000€.

Daarom onze vraag of we in het huwelijkskontrakt kunnen opnemen dat wanneer er een omzetting van vruchtgebruik is op de woonst er op dat moment een schenking moet zijn van de langslevende naar de stiefkinderen ter waarde van de omzetting. En dit ook bij hertrouw van de langstlevende.

wanton

#5 , 30 nov 2015 21:52

Men kan daarna een nieuwe woning kopen in dezelfde eigendomsverhouding als de bestaande woning en enkel het saldo evenredig verdelen.
Maar wend u tot uw notaris voor uw concrete situatie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”