Gezinshereniging minderjarig kind partner

Brendi
Topic Starter

Gezinshereniging minderjarig kind partner

#1 , 18 okt 2015 19:53

Mijn partner komt uit het buitenland en is op basis van gezinshereniging met zijn ex echtgenote naar belgie gekomen. Inmiddels gescheiden. Ik ben Nederlandse en ben naar belgie verhuisd om met hem en ons gezamenlijke kind samen te wonen. Ik werk in Nederland hij heeft vaste baan in belgie. We hebben samen een huis gekocht in belgie. Wij zij feitelijk samenwonend. Nu is hij bezig zijn minderjarige dochter vanuit het buitenland via gezinshereniging hier naar toe te halen. Hij heeft een f plus kaart inmiddels. Maar deze kaart heeft hij niet op basis van mij gekregen maar door zijn vorig huwelijk. Misschien een rare vraag maar betekent dit dat hij doordat hij met mij samenwoont en die kaart bezit unieburgerrechten aan mij ontlenen? Kijkt dvz ook naar het inkomen van de feitelijke partner of wordt deze totaal niet meegenomen in de beoordeling of een visum wordt toegekend? Partner wil nl koste wat kost deze aanvraag doorzetten. Ik zie het helaas door financiële redenen totaal niet zitten. Ik verdien nl zelf te weinig om van rond te komen en kan absoluut niet nog voor iemand betalen. Ik ben bang dat de kosten van onderhoud toch indirect bij mij aangerekend zullen worden. Wij zijn feitelijk samenwonend en dus wettelijk is dit niet een stiefkind. Ik heb dvz ook al gevraagd maar zij zeggen dat partners dit onderling moeten uitmaken. De moeder van het kind heeft toestemming gegeven. Ik ben bang dat ik als vrouw hiervoor mag gaan opdraaien. Maar het lijkt alsof ik geen enkel recht van spreken heb. Men bepaalt maar alles voor mij. Ik maak mij er ook zorgen over omdat mijn partner dit kind nooit echt goed heeft onderhouden en ikzelf degene ben die bijna alles betaald voor ons gezamenlijke kind. Hij vindt dat hij niets hoeft bij te dragen omdat het kindergeld daarvoor voorzien is.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#2 , 19 okt 2015 14:00

Nogal cru maar niemand verplicht u om bij die persoon te blijven, toch? Men bepaalt helemaal niets voor u, u schikt zich ernaar dat anderen iets bepalen voor u.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Brendi
Topic Starter

#3 , 20 okt 2015 09:34

Dat is waar. Maar de hele situatie is wel erg onrechtvaardig. Hij komt op basis van een schijnhuwelijk via de belgie route en krijgt een onbeperkte verblijfsstatus. Toen hij ging scheiden had hij een vaste baan en 1 kind hier. Ik denk dat hem daarom zijn kaart niet is afgenomen. Ik heb hem niet naar hier gehaald maar ontmoet in belgie. Inmiddels blijkt dat ons gezin altijd maar op laatste plaats komt. Belastingvoordelen op basis van het Herben van kind te laste worden besteedt aan zijn zgn arme familie. Zijn dochter hangt geregeld huilend en smekend aan te telefoon voor geld om school te kunnen betalen. Dit weigert hij. Zet de moeder onder druk om het kind naar hier te laten komen. Hij betaalt niets meer voor haar. Alleen als zij hier is. Kind gaat daarom momenteel niet naar school. Geen van beide ouders wil of kan niet betalen. Dan heeft hij inmiddels wel zoveel rechten opgebouwd dat hij het kan halen zonder bijkomende bewijzen ten laste zijn of bestaansmiddelen. En iemand die hier in Europa geboren is wordt geacht hiervoor een weer een stap naar achteren te doen. Nogmaals ik heb hem niet gehaald en ik zou ook nooit iemand uit het buitenland ten laste van mijzelf of mijn gezin naar hier willen halen.

Reclame

Brendi
Topic Starter

#4 , 20 okt 2015 10:04

Wil ik er nog aan toevoegen dat het kind slechts 1 keer ontmoet heb en er geen speciale band mee heb, geen regelmatig contact. Dat ik de moeder van het kind helemaal nooit ontmoet heb en ook geen contact mee heb. Er is nooit door partner en de moeder aan mij gevraagd of ik de zorg voor dit kind wel op me wil nemen. Nooit.
Dus het lijkt wel alsof ik als drukbezette werkende moeder geen rechten heb en maar gewoon alles op me miet nemen! Dat vind ik belachelijk. Is er een recht dat op mij van toepassing is of mag ik de rommel van andere mensen opruimen en als ik dat niet wil is mijn enige optie om maar zelf te gaan! Onrechtvaardig

Xenophon

#5 , 20 okt 2015 15:56

Geen juridisch antwoord maar na lezing van het bovenstaande denk ik dat u eigenlijk wel weet wat u te doen staat indien uw partner absoluut wil doorzetten. De context is spijtig, het type situatie (één persoon in een koppel die iets doet of wil doen wat voor de andere een breekpunt is) banaal.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”