Hallo
Mijn vriendin en ik (ongehuwd) zouden begin volgend jaar samen een appartement huren. We zitten met enkele vragen waarop we hopen via dit forum een zo juist mogelijk antwoord te verkrijgen. Onze situatie is als volgt:
Ik zou mijn domicilie sowieso verplaatsen. Mijn vriendin is jonger dan 25, werkt bij als jobstudent en is dus nog ten laste van haar ouders. Om de risico's gelijk te verdelen (stel dat er tussen ons iets zou mis lopen), zou het best zijn dat zij het huurcontract ook ondertekent. Betekent dit dat haar domicilie dan automatisch wordt verplaatst en bijgevolg haar recht op kindergeld e.d. verliest? Of is er een optie waarbij zij toch nog ten laste valt van haar ouders?
Ik heb ook gehoord over een "onderling contract", waarin wordt geformuleerd dat zij "occasioneel bij mij verblijft" en dus ook haar deel van de huur, waarborg en leefkosten moet betalen. Maar bij mijn weten is dit slechts een document dat onder ons twee wordt ondertekend en dus niet veel waard is als puntje bij paaltje komt. Kan dit document eventueel worden opgemaakt bij een notaris, zodanig dat ik het in een rechtszaak wél wettelijk kan gebruiken, of is dit ook al het geval zonder tussenkomst van de notaris?
Alvast heel erg bedankt voor de informatie!