Familierechtbank: hoe verder zonder advocaat

JGB
Topic Starter

Familierechtbank: hoe verder zonder advocaat

#1 , 05 sep 2015 19:33

In het voorjaar heb ik via een advocaat een procedure laten inleiden bij de familierechtbank m.b.t. de omgangsregeling van mijn dochter van nog geen jaar. Na een eerste keer voorkomen werd door de rechter een voorlopig vonnis geveld en de zaak voor verderzetting ingepland in oktober. Ikzelf was geschoffeerd door bepaalde formuleringen in en het laattijdig neerleggen van de besluiten van de tegenpartij. :shock:

Echter, in tussentijd zijn mijn ex-partner en ikzelf er achter gekomen dat onze beider advocaten onze belangen niet volgens verwachtingen verdedigen. :( M.a.w. bepaalde zaken worden verkeerd geïnterpreteerd, geherformuleerd of zijn gewoonweg niet correct, hetgeen de verstandhouding tussen mijn ex-partner en mezelf nog verslechterde... Daarnaast werden afspraken niet nageleefd en werden prestaties aangerekend waar niets tegenover stond of die niet in overleg gepresteerd werden (bvb. niet aanvaarden schrijven tegenpartij omwille van formaliteit). Ondanks dat onze beider advocaten zich profileren als zijnde bemiddelingsadvocaten, is dit absoluut niet het gevoel dat mijn ex-partner en ikzelf hier aan overhouden... :evil:

N.a.v. deze vaststelling hebben mijn ex-partner en ikzelf in onderling een overeenkomst opgesteld en gehandtekend met afspraken aangaande de verblijfsregeling en het onderhoudsgeld. Onnodig te zeggen dat dit heel wat 'tijd en boterhammen' heeft gevraagd!! :?

Vraag is nu of en hoe we de procedure kunnen verder zetten zonder tussenkomst van onze advocaten? Kan dit? Op welke manier moet dit gecommuniceerd worden naar onze advocaten? Moet de rechtbank hiervan op de hoogte gebracht worden? Zo ja, op welke manier? Dient de in onderling overleg opgestelde overeenkomst op voorhand worden overgemaakt aan de rechtbank of kan dit de dag zelf?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 sep 2015 22:44

Leg samen een conclusie neer waarin u de rechtbank vraagt een akkoordvonnis uit te spreken. In de conclusie neemt u de tekst van de overeenkomst op, of u voegt de overeenkomst in bijlage bij die conclusie. Leg dit alles uiterlijk 15 dagen voor de zitting ter griffie neer, zodat de rechter voor de zitting dit akkoord kan lezen en eventueel ter zitting zijn opmerkingen kan maken.

Verwittig uw advocaat dat zijn taak beëindigd is en hij zijn dossier kan afsluiten.

JGB
Topic Starter

#3 , 06 sep 2015 03:55

@ scorpioen: bedankt voor de reactie. Nog een vraagje,
Leg dit alles uiterlijk 15 dagen voor de zitting ter griffie neer
Concreet, hoe doe ik dat? Moet ik langs gaan bij de rechtbank en een exemplaar afgeven aan de receptie? Dient dit in meerdere exemplaren te worden ingediend? Dient deze gezamelijke conclusie ook door mijn ex-partner ondertekend te worden of dient hij aanwezig te zijn bij de afgifte?

Is het voor de rechtbank een probleem dat er geen advocaat meer aanwezig is? Moeten zij daarvan formeel op de hoogte worden gesteld?

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”