feitelijk samenwonen en uit elkaar

Elke E
Topic Starter

feitelijk samenwonen en uit elkaar

#1 , 16 aug 2015 07:09

Hier zit ik dan, sinds gisteren een beetje verslagen, emotioneel en gepijnigd, maar daar kom ik wel door...

Maar er zijn toch een paar vragen waar ik nog mee zit, deze zaken staan reeds op papier die hij mee heeft ondertekend met 'gelezen en goedgekeurd'.

Ex wil/kan geen co-ouderschap, wel (momenteel) bereid om allimentatie te betalen. Regeling 1we om de 14d
Ik krijg het volledig hoederrecht
De volledige inboedel blijft hier
Ex wijzigt asap zijn adres

Waar en hoe kan ik deze dingen op een wettelijke manier laten bekrachtigen? En moet dit wel bekrachtigd worden?

Momenteel ben ik niet aan het werk, was in samenspraak met hem omdat ik verder wou gaan studeren. Die plannen laat ik nu ook varen en mijn eerste doel is werk maken van werk. Maar om me iets meer financiele zekerheid te gunnen - omdat een job vinden morgen kan gebeuren maar dit kan ook nog een tijdje aanslepen- gaat ex zijn adres meteen wijzigen (heeft hij gezegd en ondertekend....) waardoor ik net iets meer uitkering ga ontvangen. Wat als hij dit nu niet doet, kan ik hem van dit adres laten schrappen omdat hij hier vertrokken is? De sleutels heeft hij gisteren al achter gelaten dus zomaar binnenkomen kan hij ook niet meer.

Graag jullie advies

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 24 aug 2015 11:23

1) Ex heeft sowieso co-ouderschap. dat betekent niet meer en niet minder dan het gezamenlijk gezag. Beide ouders moeten steeds samen beslissen over de belangrijk dingen in het leven van hun kind: onderwijs, opvoeding, religie, medische zaken, verblijf, ... Wanneer ouders niet overeenkomen, is enkel de familierechter bevoegd om deze beslissing te nemen. De ene ouder heeft niet meer recht dan de andere, zelfs niet bij een beperkte verblijfsregeling.
1b) De verblijfsregeling op een onderling papier is niets waard. Je kan hiermee niets afdwingen, geen klacht neerleggen, ... Ze staat maar zolang beide ouders er mee akkoord gaan... Als je onderling overeenkomt: Maak een onderling akkoord op (denk ook aan vakantieregeling en financiële regeling) en laat dit homologeren door de rechtbank.
2) Hoederecht bestaat niet meer. Zie punt 1: jullie moeten steeds samen beslissen; dat is de wet en kan niet afgenomen of afgestaan worden.
3) Papier is voldoende
4) Je bent steeds verplicht om je domicilie te hebben op het adres waar je verblijft. Dat papier tussen jullie doet dus niets ter zake. Je kan wel bij de gemeente langsgaan en vragen of hij nog steeds dar gedomicilieerd is. Indien hij zelf niet de nodige stappen onderneemt, meld je aan de wijkagent dat je ex verhuisd is en laat je hem ambtelijk schrappen. Weet wel dat zolang hij bij jou gedomicilieerd is, hij binnen mag; of hij nu sleutels heeft of niet. Hij mag een slotenmaker zelfs het slot laten openbreken. Maak dus werk van die officiële verhuis.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”