rusthuis

jvc091972
Topic Starter

rusthuis

#1 , 12 aug 2015 17:00

Heb een vraagje. Mijn moeder heeft onlangs in kliniek gelegen waar dokter zei dat mijn moeder best niet meer alleen woont. Ik heb haar in huis genomen om hier op haar gemak te laten herstellen en ze heeft me gezegd dat ze niet naar een rusthuis wil. Voor mij geen probleem ze is hier welkom en ze wil ook hier blijven. Maar nu doet mijn zus moeilijk en zij wil dat ze naar rusthuis gaat. Trouwens de periode dat mijn moeder in kliniek lag is zij daar niet op bezoek geweest en was ik het altijd die daar was. Ze heeft nu gezegd dat ze niet zal rusten tot ze onze moeder in het rusthuis krijgt. Ze gaat er alles aan doen en zal de sociale assistent inschakelen enz enz.
Mijn moeder is perfect in orde op gebied van zelf te kunnen beslissen.
Wat kan ik hier nu tegen doen dat ze stopt met haar dreigementen en mijn moeder is nu ook bang dat ze niet zelf zal mogen beslissen en ze haar onder druk zullen zetten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 aug 2015 17:02

Als je moeder nog goed bij verstand is, er geen tekenen zijn dat je haar tegen haar wil zou gebruiken/misbruiken (financieel/...), mag zij zelf beslissen wat ze doet.

Welke redenen heeft je zus (volgens haar!) om ze naar het rusthuis te doen?

jvc091972
Topic Starter

#3 , 12 aug 2015 18:05

Mijn moeder doet haar financieel nog allemaal zelf en zeer goed bij verstand enkel moeilijk te been. Heeft eigen rekening waar haar pensioen en al op komt.
Mijn zus is jehova getuige en ik niet. Tis al lang dat ze niet meer tegen mij praat of doet dat ik niks waard ben. Haar reden is dat mijn moeder het daar beter zou hebben. Maar zelf zou ze niet op bezoek gaan. Hier krijgt ze alles komt verpleegster om haar te wassen dus alle hulp die ze thuis ook kreeg. Er is ook altijd iemand thuis tijdens werkweek. Mijn man werkt snachts en dan ben ik thuis en als ik mijn eerste shift ga werken is hij er en tussen mijn 2 shiften ben ik weer thuis en mijn 2de shift is hij al lang wakker en is hij er voor haar. Als hij vertrekt dan ben ik al lang weer thuis.
Een echte reden heeft ze dus niet ze wil eigenlijk ons het leven gewoon zuur maken.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 aug 2015 21:29

Welke sociaal assistent OCMW - ziekenfonds?
U kan daar zelf al eens contact mee nemen ... kan trouwens nooit geen kwaad - deze kunnen dan ineens een document opstellen inzake zorg voor moeder - zij vullen een document in inzake zelfredzaamheid en u alle elementen geven waar moeder en u recht op hebben ...mogelijk ook verhoogde tegemoetkoming, sociale abonnementen qua energie enz enz
Als uw zus dan langsgaat hebben ze al een dossier
PS weet uw zus dat ze moet bijdragen voor uw moeder - vermoedelijk zeker als ze in een zorginstelling komt en mogelijk ook als ze bij jullie verblijft.
Mogelijk hebben jullie ook recht op iets van mantelzorg en kan u ook uw moeder fiscaal ten laste nemen.
Vraag dat allemaal maar na

Oude Belg

#5 , 13 aug 2015 09:01

Wat kan ik hier nu tegen doen dat ze stopt met haar dreigementen en mijn moeder is nu ook bang dat ze niet zelf zal mogen beslissen en ze haar onder druk zullen zetten.

Eerst AS sturen naar je zus dat ze moet stoppen met die onzin, daarna, als ze volhardt, klacht indienen wegens belaging.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”