Beste iedereen,
Eerst en vooral bedankt voor alle reacties die ik hier ga krijgen. Ik zal even mijn situatie schetsen waar ik mee zit.
Mijn vriendin en ikzelf kennen elkaar reeds geruime tijd als vrienden, zij is anderhalf jaar geleden door een helse periode met haar ex gegaan waarna wij een koppel zijn geworden. Hiervoor woonde ze wettelijk samen en hadden ze samen een huis gekocht met een hypothecaire lening van +- 250.000 EUR.
De ex heeft het huis overgenomen en notarieel zou beschreven zijn dat alle schulden die er nog zouden zijn ten laatste zijn van hem en dat zij vrijwaart is van enige schulden die er nog zouden zijn.
Ongeveer een half jaar geleden heeft mijn vriendin een brief gekregen van de bank dat de lening door de ex niet langer betaalt werd, zij heeft dan onmiddellijk de bank gebeld en die zouden alles in orde hebben gebracht dat ze niet meer aansprakelijk is... Mijn vriendin vertelde me dat dit kwam doordat de nieuwe akte (die opgemaakt is bij overdracht van het huis) nog niet is geregistreerd en dat ze een kopie van de niet geregistreerde akte had doorgestuurd zodat alles in orde is.
We zijn nu beide op een punt gekomen dat we graag zouden willen trouwen, als symbool voor verbintenis naar elkaar. Ikzelf heb echter wel een woning en heb nu de vraag :
hoe zit het met dit alles als blijkt dat haar ex zijn lening niet betaald ? Kan men achter mij komen als we getrouwd zijn ?
Ik zou zeggen van niet omwille van volgende punten :
- trouwen volgens wettelijk stelsel zegt dat de woning mijn eigendom is...kan men niet aanslaan.
- notarieel is beschreven dat mijn vriendin en ex geen schuld van de lening op elkaar kunnen verhalen.
Maar..
ik weet dat toen mijn ouders vroeger uit elkaar zijn gegaan, mijn mama een "papier" van de bank nodig had waarin de bank beschreef dat mijn mama niet langer voor de schulden van de zaak van papa zou kunnen opdraaien...
Hoe kan ik dit alles het beste oplossen, want ik wil ook niet mijn huisje of loon of inboedel of... kwijtspelen omdat ergens ene pipo (die ik niet ken) zijn lening niet betaald.
Dank jullie allemaal nogmaals..