Grootouders wonen gratis in mijn woning

Oz7777
Topic Starter

Grootouders wonen gratis in mijn woning

#1 , 07 jul 2015 17:07

Mijn vader is dit jaar overleden en zowel mijn moeder als ik en mijn broer hebben zijn woning geërfd. De woning bestaat uit 2 verdiepingen. Op de eerste verdieping wonen wij zelf, op de tweede verdieping wonen mijn grootouders (de ouders van mijn vader). Zij wonen daar gratis, zonder huurovereenkomst en het staat ook nergens op papier vermeld dat mijn vader hen de toestemming gaf om daar te wonen. Wij zouden voortaan graag huurgeld willen ontvangen van hen. Als zij dit weigeren te doen, hebben wij dan het recht om ze buiten te zetten om dan een effectieve huurder te vinden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 07 jul 2015 21:40

Als dit (een van) de woning(en) van uw ouders was en uw ouders waren zonder huwelijkscontract getrouwd dan hebben jij en je broer de helft van de naakte eigendom geerfd en heeft uw moeder nog de helft van het huis evenals het vruchtgebruik van de vererfde helft. 100% van de verhuurwaarde van uw verdieping komt dus uw moeder toe. Idemdito voor de verdieping die uw grootouders betrekken. Het is dus aan uw moeder om,al dan niet haar "vruchten" bij beide bewoners te plukken.

Is m n veronderstelling juist dat uw moeder op het gelijkvloers woont? Is het huis opgesplitst in 3 appartementen?
Laatst gewijzigd door Sirkii op 07 jul 2015 21:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Oz7777
Topic Starter

#3 , 07 jul 2015 22:12

Als dit (een van) de woning(en) van uw ouders was en uw ouders waren zonder huwelijkscontract getrouwd dan hebben jij en je broer de helft van de naakte eigendom geerfd en heeft uw moeder nog de helft van het huis evenals het vruchtgebruik van de vererfde helft. 100% van de verhuurwaarde van uw verdieping komt dus uw moeder toe. Idemdito voor de verdieping die uw grootouders betrekken. Het is dus aan uw moeder om,al dan niet haar "vruchten" bij beide bewoners te plukken.

Is m n veronderstelling juist dat uw moeder op het gelijkvloers woont? Is het huis opgesplitst in 3 appartementen?
Het gelijkvloers is een gemeenschappelijke gang, op de eerste verdiep wonen wij zelf, op het tweede verdiep wonen de grootouders.

Reclame

Oz7777
Topic Starter

#4 , 07 jul 2015 22:18

Gezellige familie!
De reden hiervoor is een hoge schuld dat mijn vader ons heeft achtergelaten. Huurgeld dus om financiele moeilijkheden te vermijden.

Mariette

#5 , 07 jul 2015 22:20

Kan het niet zijn dat uw grootouders een deel van de woning van uw vader betaald hebben en het huis op zijn naam gezet, in ruil voor het gratis bewonen van een deel van het huis?

Oz7777
Topic Starter

#6 , 07 jul 2015 22:38

Kan het niet zijn dat uw grootouders een deel van de woning van uw vader betaald hebben en het huis op zijn naam gezet, in ruil voor het gratis bewonen van een deel van het huis?
Zij hebben niets betaald voor de woning zelf, maar ik heb net gezien dat de notariskosten betaald zijn met een cheque van mijn grootvader. Heeft hij dan enige rechten?

Jackrussell

#7 , 07 jul 2015 23:15

Hoe is dan de situatie dat het huis van uw vader is en zijn ouders er wonen ontstaan? Kennelijk is daar toch ooit enige vorm van toestemming voor gegeven. Ze zijn daar immers niet geboren toen je vader er al woonde... Ze kunnen ook betogen dat de huur niet werd betaald door maandelijkse huurtermijnen, maar bv. een tegenprestatie is voor in het verleden gegeven bedragen of dat ze meehelpen met de boodschappen of in het huishouden. Een niet op schrift gestelde huurovereenkomst mag je ontbinden met een opzegtermijn van 3 maanden.

Je zegt dus de huur op met een termijn van 3 maanden en verzoekt ze ook uiterlijk die datum het huis te verlaten. Je moet wel even kijken wat je als reden opgeeft. Een huurovereenkomst zonder motief beëindigen kan gedoe opleveren.

Een en ander hangt ook wel af van hoe de gesprekken met deze grootouders verlopen. Praten jullie nog gewoon normaal met elkaar of slaan jullie elkaar bijna de hersens in?

Oz7777
Topic Starter

#8 , 07 jul 2015 23:26

Hoe is dan de situatie dat het huis van uw vader is en zijn ouders er wonen ontstaan? Kennelijk is daar toch ooit enige vorm van toestemming voor gegeven. Ze zijn daar immers niet geboren toen je vader er al woonde... Ze kunnen ook betogen dat de huur niet werd betaald door maandelijkse huurtermijnen, maar bv. een tegenprestatie is voor in het verleden gegeven bedragen of dat ze meehelpen met de boodschappen of in het huishouden. Een niet op schrift gestelde huurovereenkomst mag je ontbinden met een opzegtermijn van 3 maanden.

Je zegt dus de huur op met een termijn van 3 maanden en verzoekt ze ook uiterlijk die datum het huis te verlaten. Je moet wel even kijken wat je als reden opgeeft. Een huurovereenkomst zonder motief beëindigen kan gedoe opleveren.

Een en ander hangt ook wel af van hoe de gesprekken met deze grootouders verlopen. Praten jullie nog gewoon normaal met elkaar of slaan jullie elkaar bijna de hersens in?
Mijn vader is mondeling overeengekomen met zijn ouders dat zij in zijn appartement zouden mogen wonen als zijn ouders de notariskosten zouden betalen bij de aankoop van deze woning. Er staat niets zwart op wit. Na zijn overlijden door ziekte heeft mijn grootmoeder een vijandige positie genomen tegenover ons waardoor we elkaar niet meer willen zien.

Jackrussell

#9 , 07 jul 2015 23:34

Dan is er dus een overeenkomst en overeenkomsten kunt u opzeggen. Ik denk dat u uit dient te gaan van een levenslange huurovereenkomst. Deze kunt u na elke driejarige huurperiode zonder motivering opzeggen met een opzeg van 6 maanden. Tussendoor opzeggen met motivering mag altijd. Als u er zelf wilt gaan wonen, dan mag dat. Schadevergoedingen zijn doorgaans een x-aantal malen huur. In dat geval is dat niets of een te verwaarlozen bedrag. Ik zou een jurist een correctie brief laten schrijven. Dat lijkt me beter dan zelf te gaan knutselen. Uw grootouders zullen vast moeilijk gaan doen en dan kunt u maar beter begonnen zijn met een correctie opzegging van de huurovereenkomst.

Weet u zeker dat er geen recht van vruchtgebruik is afgesproken?

duma

#10 , 09 jul 2015 08:31

Heeft uw moeder vruchtgebruik van de woning?
Waarom hebt u de erfenis aanvaard als er schulden waren?

j.demoor

#11 , 09 jul 2015 11:56

“Art.625. Het recht van gebruik en het recht van bewoning worden gevestigd en gaan teniet op dezelfde wijze als vruchtgebruik. Art.745bis.§ 1. Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap...”(Burgerlijk Wetboek = B.W.).

‘op de tweede verdieping wonen mijn grootouders (de ouders van mijn vader). Zij wonen daar gratis, zonder huurovereenkomst en het staat ook nergens op papier vermeld dat mijn vader hen de toestemming gaf om daar te wonen.’

Alleen uw moeder = vruchtgebruikster kan uw grootouders voornoemd recht van gebruik te allen tijde ontnemen. Echter : ‘Er is sprake van rechtsmisbruik als de eigenaars van een woning het recht van bewoning dat wijlen hun moeder had verleend aan haar toenmalige bejaarde levenspartner,weigeren te verlengen tot op het ogenblik dat deze laatste zijn intrek kan nemen in het door hem verhuurde appartement,en als de eigenaars hem zelfs geen termijn van respijt willen toekennen‘(Vred.Zomergem 27 juni 2014,R.W.2014-15,751).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Mariette

#12 , 09 jul 2015 12:10

Echter : ‘Er is sprake van rechtsmisbruik als de eigenaars van een woning het recht van bewoning dat wijlen hun moeder had verleend aan haar toenmalige bejaarde levenspartner,weigeren te verlengen tot op het ogenblik dat deze laatste zijn intrek kan nemen in het door hem verhuurde appartement,en als de eigenaars hem zelfs geen termijn van respijt willen toekennen‘
In dat geval zou wijlen de vader zo'n overeenkomst toch op papier hebben moeten zetten? Of geldt dit ook bij mondelinge afspraken?

Zijn er bepaalde fiscale voordelen verbonden aan een zogenaamde "kangoeroewoning" en zou het kunnen dat daarvan gebruik werd gemaakt?

Jackrussell

#13 , 09 jul 2015 13:09

Echter : ‘Er is sprake van rechtsmisbruik als de eigenaars van een woning het recht van bewoning dat wijlen hun moeder had verleend aan haar toenmalige bejaarde levenspartner,weigeren te verlengen tot op het ogenblik dat deze laatste zijn intrek kan nemen in het door hem verhuurde appartement,en als de eigenaars hem zelfs geen termijn van respijt willen toekennen‘
In dat geval zou wijlen de vader zo'n overeenkomst toch op papier hebben moeten zetten? Of geldt dit ook bij mondelinge afspraken?

Zijn er bepaalde fiscale voordelen verbonden aan een zogenaamde "kangoeroewoning" en zou het kunnen dat daarvan gebruik werd gemaakt?
Een mondelinge afspraak is ook een afspraak. Mits je de afspraak kunt bewijzen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”