uit elkaar... wat met huis en lening?

marijkevl
Topic Starter

uit elkaar... wat met huis en lening?

#1 , 10 mei 2015 17:27

Dag iedereen,

Ik heb beslist een punt achter onze relatie te zetten.
Wij wonen samen in een huis dat we een jaar geleden gekocht en verbouwd hebben.
Alles is 50/50 van ons.

Ik weet niet hoe het in zijn werk gaat om dit nu allemaal geregeld te krijgen.
Mijn partner wilt in ons huis blijven wonen en zou bijgevolg de lening overnemen en met uitkopen.
Alleen heeft hij (door onze verbouwingen) niet meer genoeg spaargeld om mij uit te kopen.
Hoe regelen we dit best?

Verder hebben we ook een klein beschrijf op ons huis.
Heeft dit gevolgen als ik uit het huis trek en mijn partner blijft er wonen?

Het moeilijkste vind ik op dit moment de overgangsperiode.
Hoe regelen we dit praktisch het beste wat betreft gemeenschappelijke rekeningen, afbetalingen van het huis,...?
Iemand hier ervaring mee?
Waarmee moeten we beginnen als we alles gaan verdelen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Groetjes, Marijke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 10 mei 2015 17:35

Voor de overgangsperiode geldt dat u beiden aansprakelijk blijft voor het afbetalen van de lening, dus elk moet de helft blijven afbetalen. Daarnaast is het wel zo dat u van uw partner een woonvergoeding kan vragen, gelijk aan de helft van de huur die de woning zou opbrengen. In de praktijk is dit het eenvoudigst op te lossen door uw partner die de lening volledig aflost, en u niets meer betaald, maar ook niets ontvangt. Deze regeling kan u dan best wel op papier zetten, want als uw partner dan stopt met afbetalen zal de bank bij u komen om de lening af te lossen (wat u dan zal moeten betalen), en met het papier van uw regeling kan u dan achteraf dit bedrag terugeisen bij uw partner.

Rekeningen zijn voor hem, aangezien hij de enige is die nog gebruik maakt van de nutsvoorzieningen (elek, internet, water, ...).

En voor de afhandeling kan ik alleen maar aanraden om dit niet te laten aanslepen. Kan hij u niet uitkopen, tref dan geen ingewikkelde regeling, maar verkoop de woning dan (desnoods openbare verkoop vorderen via rechtbank als hij moeilijk doet). Hoe langer dit blijft aanslepen, hoe langer u gebonden blijft, en hoe groter de kans dat er grotere problemen van komen. Korte pijn is hier het beste.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”