Samenwonen , vriend is eigenaar

Betty
Topic Starter

Samenwonen , vriend is eigenaar

#1 , 11 jun 2008 13:16

Hallo iedereen,

Ik zit momenteel in mijn voorlaatste jaar maatschappelijk werk. Eind schooljaar 2009 studeer ik dus af. De eerste twee jaar van mijn opleiding heb ik samen met mijn vriend een studentenstudio gehuurd. Nu heeft hij zo pas een appartement gekocht (hij werkt reeds) en is hier dus een lening voor aangegaan. Hij is dit appartement aan het renoveren want er moet nog veel in gebeuren. Nu zit het zo, ik trek vanaf 1 juli bij hem in (niet officieel) om te helpen met de renovaties in zo verre ik dat kan en dat jaar ga ik dan ook ondertussen nog naar school (tijdens het schooljaar zou het al leefbaar moeten zijn). Hij heeft onvoldoende kosten om alle renovaties al te doen (zoals de ramen, badkamer vernieuwen ect). Hij vraagt geen huur, dus mijn mama betaalt hem gewoon elke maand de helft van het verbruik. Wanneer ik afstudeer en een inkomen heb, wou ik een kleine lening aangaan om de verdere renovatiekosten op mij te nemen en dan ook nog meubels te kopen. Nu zit ik toch wel met een aantal vragen.. Hij is eigenaar, dus het appartement is van hem. Maar welke rechten heb ik? Als alles duidelijk op papier staat dat de renovatiekosten van die kleine lening van mij zijn (meubels etc), kan ik hier dan aanspraak op maken in het geval dat we uit elkaar zouden gaan. En als hij het appartement verkoopt, heb ik dan recht op een meerwaarde? Ik weet niet zo goed wat ik moet doen in deze situatie. Kunnen jullie me advies geven? Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roadie

#2 , 11 jun 2008 17:48

Beste Betty,
dit doet me denken aan een koppel die gaat trouwen en bij de bespreking bij de notaris voor het huwelijkscontract al vraagt om clausules in te lassen voor ontbinding).

Kortweg: als je geld leent aan een vriend, zet dit op papier met alle modaliteiten en laat tekenen en desnoods registreren, zegenen door de pastoor enz.

Meerwaarde kan je naar fluiten.
Terugbetaling van je lening kan je krijgen. Hij vraagt ook geen huur van je! Dat is toch ook meegenomen?

Betty
Topic Starter

#3 , 11 jun 2008 18:35

Roadie,

Het is niet zo dat ik op voorhand al denk dat ik en mijn vriend uit elkaar zouden gaan hoor, integendeel. Maar anderzijds wil ik ook niet naief zijn.. wanneer ik aan zo iets begin, wil ik dat met mijn gezond verstand doen en wil eventuele problemen vermijden.

Reclame

dieke

#4 , 11 jun 2008 18:45

Betty

Het is heel normaal dat je je centen wil veilig stellen. Als je zeker bent dat jij wil helpen betalen aan de renovatie van een appartement waarvan je geen mede-eigenaar bent (ik zou het niet doen, denk ik), ga dan eens langs bij een goede notaris. Die moet je gratis kunnen inlichten over de juiste werkwijze om je investering veilig te stellen. Meerwaarde, daar kan je inderdaad niet op rekenen.

Vandaar dat mijn werkwijze ook de deze zou zijn: zelf ook een appartementje kopen dat ik dan zou verhuren. Bij mijn vriend gaan inwonen en hem diezelfde huur betalen die ik zou krijgen van mijn appartement. Iets in dien aard. Zo hebben jullie dan allebei eigendom. Maar ja, daarvoor moeten je financiën zoiets momenteel natuurlijk wel toelaten.

roadie

#5 , 12 jun 2008 17:56

Ik heb het misschien met wat teveel cynisme of zwarte humor gekruid, maar mijn raad blijft dezelfde: contract opstellen (liefst bij notaris) en terzijde dan, géén meerwaarde in de verkoop. Je hebt enkel een lening verstrekt die een renovatie mogelijk maakte, je wordt daarmee géén eigenaar met alle rechten vandien.

Betty
Topic Starter

#6 , 13 jun 2008 16:26

Ok, ik was verkeerd in mijn verhaal.. ik zou dan mede-eigenaar worden. Welke rechten en plichten heb ik dan?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”