woonstvergoeding/onderhoudskosten

Josephinemell
Topic Starter

woonstvergoeding/onderhoudskosten

#1 , 23 apr 2015 19:47

Ben een vrouw van eind twintig.Ik heb 2jaar "feitelijk" samengewoond met mijn nu ex-vriend.Hij heeft onze relatie begin dit jaar beeindigt.Daar het onmogelijk nog samenleven was met hem ben ik eruit getrokken uit ons te koop staand huis.Op aanraden van een advocaat ben ik nu gedomicilieerd bij mijn ouders.Ik heb spijtig genoeg m'n huissleutel afgegeven.Maar de advocaat raadde me aan om een woonstvergoeding te vragen omdat hij in het huis bleef wonen.Hij heeft dat natuurlijk niet betaald en nu dreigt hij om onderhoudskosten op zijn beurt aan mij te vragen.Maar ik woon daar niet meer en ik betaal wel nog mee de hypotheeklening af,deel mee in de grondlasten,brandverzekering en controle van de mazouttank.Ik betaal echter niet meer mee voor de electriciteitskosten,waterkosten,internet,verwarming aangezien hij daar in het huis de enige verbruiker ervan is.Zelfs als ik hem onderhoudskosten zou moeten betalen ,hoe kan ik controleren wat hij met mijn deel zou aanvangen?Aangezien ik via m'n advocaat woonstvergoeding vroeg vanaf begin dit jaar zegt hij nu doodleuk dat hij van dan af elders gedomicilieerd is.Hij wil wel niet zeggen waar!Terwijl ik het zware vermoeden heb dat hij liegt en daar nog woont.Het huis is nog volledig bemeubeld en zijn auto staat meerdere dagen voor de deur.Hij zegt dat de controles door wijkagent voor domiciliering gewoon lachertjes zijn:het volstaat om even je gezicht te tonen en het is genoeg en als je daar niet bent op dat adres zeg je gewoon dat je aan 't werk bent!Dus,ge doet maar zegt hij mij.Maar ik heb ook al gelezen dat personen die "feitelijk" samengewoond hebben zonder enig contract elkaar geen enkele bijstandsvergoeding kunnen vragen,om wat dan ook?Heeft de advocaat het dan verkeerd voor?Kan hij dan in alle comfortabiliteit er blijven wonen terwijl ik bij m'n ouders moet wonen.Er is ook het vermoeden dat hij kopers afstoot om zolang mogelijk er te kunnen wonen!Hoe zit dat nu eigenlijk met woonstvergoedingen/onderhoudskosten na "feitelijk" samenwonen en hoe kan ik laten vaststellen waar hij gedomicilieerd is en /of hij nog in het huis woont?Hij zegt dat hij mij gerechtelijk het leven zuur gaat maken en ik geen "poot" heb om op te staan!Graag eens een antwoordje please.....Bij voorbaat dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 24 apr 2015 10:23

1) Of u een huissleutel heeft of niet maakt niet uit. Gezien het feit dat u er niet meer gedomicilieerd bent, mag u daar onder geen beding nog binnen zonder toestemming van uw ex. Dat zou huisvredebreuk zijn met gebruik van valse sleutel. Dit enkel in het geval dat hij er wél gedomicilieer is.

2) Als jullie beide eigenaar zijn, heeft u inderdaad recht op een woonstvergoeding owv het feit dat u geen genot heeft van uw woning en hij wel. De vergoeding bedraagt een halve huur.
Let op 1: Als er nog een lening loopt, moet u hier ook nog steeds uw bijdrage tot blijven leveren. De bank heeft niets te maken met jullie breuk. Vaak wordt dit dan opgelost doordat de persoon die blijft wonen de lening volledig op zch neemt, maar geen vergoeding betaalt. Dit uiteraard als een halve lening ongeveeer overeenkomt met een halve huur. In uw verhaal draagt u nog bij tot de lening, dus heeft u zeker recht op die vergoeding.
Let op 2: Als hij er niet gedomicilieerd is, heeft u geen recht op die vergoeding. Maar dan vervalt natuurlijk het feit dat u er niet binnen mag: Er is niemand gedomicilieerd (dus niemands gezinswoning) en u bent mede-eigenaar. U heeft dan alle recht om uw eigendom te betreden.

3) U kan zeer simpel zijn domicilie opvragen bij uw gemeente. Ga naar uw gemeente, meldt dat u hem een aangetekende ingebrekestelling wil sturen en zij moeten u het adres geven. Vaak vragen ze zelfs niet waarom. Doe dit zeker. Als hij er inderdaad niet meer gedomicilieerd is en hij er nog wel woont, dan doet hij aan domiciliefraude. U kan dan eens een praatje gaan doen met de wijkagent en uitleggen dat hij op die manier de woonstvergoeding ontwijkt. Ze kunnen hem dan ambtelijk inschrijven op zijn echt adres en uitschrijven op zijn oud adres. Maar zorg dus eerst dat u weet waar hij officieel woont, pas dan kan u verder.

4) Nutsvoorzieningen (water, elektriciteit, ...) worden betaald door de persoon die het gebruikt. Maar: Voor de maatschappij zelf telt alleen wie er op het contract staat; die persoon zal ook de rekening krijgen. Ga dus na of er dingen op jouw naam staan. Meld aan de maatschappij dat je verhuisd bent en laat je ex die dingen overnemen. Indien hij ze niet wil overnemen, wordt het afgesloten. Wie niet horen wil, moet voelen. Als je ex de dingen die momenteel nog op jouw naam staan niet betaalt, zal de rekening naar jou komen. Betaal ze dan (zorg dat er geen extra kosten bijkomen door niet-betaling) en stuur je ex een AS waarbij je meldt dat je sinds xx/xx/xxxx niet meer op dat adres woont, dat hij dee nige verbruiker is en dus verwacht dat hij die rekening terugbetaalt tegen xx+7/xx/xxxx op rekeningnummer BE12 3456 7891 2345, dat gezien hij de verbruiker is, het ook logisch is dat hij deze nutsvoorzieningen overneemt. Dat jij zal doorgeven aan pidpa, elextrabel, telenet en xx dat je verhuisd bent. dat indien hij deze niet heeft overgenomen tegen xx/xx/xxxx, u geen andere optie ziet dan deze voorzieningen af te sluiten, want dat u niet zal betalen voor het verbruik van iemand anders.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”