overlijden enige eigenaar van huis bij een huwelijk

kdm2011
Topic Starter

overlijden enige eigenaar van huis bij een huwelijk

#1 , 19 apr 2015 10:53

situatie: ik heb 10 jaar geleden een huis gekocht (met hypotheek) en enkele jaren geleden ben ik ook voor de 2de x getrouwd (na een scheiding waar er 1 kind was), maar is er niets geregeld over het huis bij overlijden van mezelf...
klopt het dat bij mijn overlijden mijn huidige vrouw het vruchtgebruik heeft van dit huis maar dat mijn zoon dit kan op eisen?
of sterker nog dat omdat deze nog minderjarig is, mijn ex (de moeder van mijn zoon dus) dit vruchtgebruik kan aanvechten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 19 apr 2015 11:33

Uw zoon kan geen vruchtgebruik "opeisen". De overlevende partner heeft levenslang vruchtgebruik, en alleen deze kan omzetting van het vruchtgebruik vorderen. Uw zoon krijgt wel de naakte eigendom, en uw ex zal tot hij meerderjarig is dit voor hem moeten beheren.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 apr 2015 12:54

Kleine nuance.
Als de woning de gezinswoning is bij uw overlijden kan de omzetting van het vruchtgebruik niet gevorderd worden door uw zoon. (art 745quater, § 4 BW).

Reclame

duma

#4 , 20 apr 2015 14:50

klopt het dat bij mijn overlijden mijn huidige vrouw het vruchtgebruik heeft van dit huis maar dat mijn zoon dit kan op eisen?
Uw huidige vrouw krijgt het vruchtgebruik over uw nalatenschap.
Uw zoon erft van alles de naakte eigendom.

Voor de gezinswoning wil dat zeggen dat uw vrouw hier mag blijven wonen, deze mag verhuren, ... voor de rest van haar leven. Zelfs als zij naar een rusthuis zou gaan later strijkt zij de inkomsten op van het huis.
Van andere dingen (tweede woning, e.d.) kan de omzetting van het vruchtgebruik geësit worden door de naakte eigenaar (de zoon). Dit kan hij dus niet voor de gezinswoning.

De moeder is geen betrokken partij, de rechter zal waken over de minderjarige bij een erfenis.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”