Kleinkinderen zien...

condor2300
Topic Starter

Kleinkinderen zien...

#1 , 07 mar 2015 10:23

Ik ben (nog) gehuwd met een dame die (uit een voorgaand huwelijk) een dochter heeft. Mijn stiefdochter heeft een kind van 4j. Mijn vrouw heeft een aantal maanden geleden de echtelijke woning verlaten. Ze wil scheiden, en ik vrees dat het toch allemaal maar om 'centen' draait... Zelf wens ik nog niet te scheiden, ook een kwestie om alles z'n tijd te geven, enz...

In de loop der jaren had ik een hechte band opgebouwd met het kleinkind. Ik heb het zo dikwijls mee 'opgepast', het kind van school gaan halen, ermee gaan fietsen, naar de speeltuin geweest, enz... iedereen verstaat wel dat een kind heel wat vreugde in je leven kan brengen, en dat je er alles voor overhebt om het gelukkig te zien opgroeien...

Tot voor kort had ik nog enig contact met mijn stiefdochter en schoonzoon, en mocht ik het kind eens komen halen voor enkele uurtjes; het was voor mezelf ook ontspanning, en ben nu eenmaal erg gehecht aan het kind... Ik heb zelf geen kinderen, en heb dus geen 'bloedband' met het kind...

Ik zie het echter als een soort pestgedrag, dat ik het kind nu niet meer mag zien... Ik ga er werkelijk kapot van en voel me machteloos, het maakt me zelfs depressief... Mijn vrouw zet duidelijk haar dochter onder druk dat ik het kleinkind niet meer zie...

Mijn vraag: héb ik rechten om 'mijn' kleinkind nog te zien, ook eventueel nà een scheiding???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 07 mar 2015 17:15

Iedereen die een band heeft opgebouwd met een kind, kan omgangsrecht opeisen (desnoods via de rechtbank). U kan deze band op elke wijze aantonen, hetzij via getuigenissen, foto's, film, ...

j.demoor

#3 , 10 mar 2015 08:25

“Art.375bis. De grootouders hebben het recht persoonlijk contact met het kind te onderhouden. Datzelfde recht kan aan ieder ander persoon worden toegekend, indien hij aantoont dat hij met het kind een bijzondere affectieve band heeft. Bij gebreke van een overeenkomst tussen de partijen, wordt over de uitoefening van dat recht in het belang van het kind op verzoek van de partijen of van de procureur des Konings beslist door de familierechtbank“(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

condor2300
Topic Starter

#4 , 18 mar 2015 18:51

Ik heb een advocaat geraadpleegd omtrent dit alles, en die zeg me botweg dat ik geen 'grootouder' ben, en met dat kind niks te maken heb...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 mar 2015 18:59

art 375 bis daar staat niet alleen in grootouders maar ieder persoon die ... zoals j.demoor heeft geschreven.
Dus u hebt wel die mogelijkheden.

Waarom weigert de dochter en haar echtgenoot? Worden die onder druk gezet door uw echtgenote?

condor2300
Topic Starter

#6 , 18 mar 2015 20:20

Ja, de dochter en schoonzoon worden duidelijk onder druk gezet: dat ik dat kind nog zag zette blijkbaar 'de familie' overhoop... En ik wil met haar kinderen zeker geen ruzie, dus laat ik alles een beetje 'rusten' ... jonge gezinnen hebben het dikwijls al moeilijk genoeg... Maar toch bedankt voor de uitleg.

Turaki

#7 , 18 mar 2015 20:30

Ik heb een advocaat geraadpleegd omtrent dit alles, en die zeg me botweg dat ik geen 'grootouder' ben, en met dat kind niks te maken heb...
Zoek u maar een andere, en betere, advocaat.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 mar 2015 22:20

Dan toch nog eens met stiefdochter een babbeltje doen en ook een mailtje sturen (bewijs) dat u wel verstaat dat ze het hier ook moeilijk heeft maar dat u toch binnen enige tijd uw stiefkleinkind wil zien. Dat het niet meer klikt met uw echtgenote is een zaak maar dat wil niet zeggen dat het niet meer zou klikken met stiefdochter haar echtgenoot en kleinkind.

condor2300
Topic Starter

#9 , 19 mar 2015 06:07

Het is normaal dat m'n stiefdochter voor haar moeder kiest... In het laatste smsje dat ik van m'n stiefdochter kreeg stond letterlijk dat ze geen verdere uitleg te geven of te hebben heeft, en dat 'het hierbij blijft' omdat 'het anders te moeilijk' wordt... Met de schoonzoon heb ik nog niet verder contact opgenomen... kwestie om tussen dat koppel ook geen onenigheid te creëren en het verdere verloop even rustig af te wachten...

De scheiding zal er zowieso komen, en ik voel me al op voorhand 'gerold'... De zaak zal uiteindelijk enkel om geld draaien... te moeilijk om het hier eventjes uit de doeken te doen...
Ik heb tot hiertoe 3 advocaten geraadpleegd, en heb de indruk dat geen van de 3 erg enthousiast is mijn zaak ten volle te verdedigen.
Indien een advocaat zich echter geroepen voelt voor mij een en ander uit de brand te slepen, dat hij dan contact met me opneemt...

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”