Uitleg vruchtgebruik

kviv
Topic Starter

Uitleg vruchtgebruik

#1 , 16 mar 2015 08:42

Beste,
ik woon samen wettelijk met mijn partner in zijn huis (zijn eigendom). We hebben elk kinderen uit een vorige relatie. M.a.w. ik heb het vruchtgebruik van het huis als er met mijn partner iets zou gebeuren, tot hoe lang?? Wat houdt dit in voor zijn kinderen eigenlijk? Kunnen zij het huis dan wel nog erven?
Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 16 mar 2015 09:17

Wanneer uw partner voor u overlijdt krijgt u dus, als hij via testament het niet afpakt, het vruchtgebruik over de gezinswoning en de inboedel. Zijn kinderen erven op dat moment de blote eigendom, dwz. zij zijn de eigenaar maar kunnen het huis niet gebruiken. Door dat vruchtgebruik kan jij zelf, zo lang jij leeft, in dat huis blijven wonen. Zijn kinderen kunnen u niet uit huis zetten of het huis laten verkopen. Eventueel kan jij de huur innen , als je vb. in een rusthuis zou terecht komen. De dagelijkse kosten zijn voor u : onderhoud, nutsvoorzieningen, belastingen, verzekering. De kinderen betalen op hun deel wel al successierechten, jij op het vruchtgebruik niet. In principe erf jij anders niets Als jij komt te overlijden worden zijn kinderen volle eigenaar - zonder bijkomende kosten. Pas op dat moment kunnen zij zelf beslissen wat er met het huis gebeurt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

kviv
Topic Starter

#3 , 16 mar 2015 09:50

Als ik het goed begrijp, is dit eerder nadelig voor zijn kinderen? En wat zou het verschil zijn als we trouwen?

Reclame

wanton

#4 , 16 mar 2015 18:21

Hangt er van af hoe oud u bent als hij overlijdt. Bij huwelijk is er geen verschil.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”