vennootschap van voor huwelijk (wettelijk stelsel)

yves_d
Topic Starter

vennootschap van voor huwelijk (wettelijk stelsel)

#1 , 18 feb 2015 18:34

Ik ben relatief recent getrouwd volgens het wettelijk stelsel (gemeenschap van aanwinsten).
Voor ik trouwde was ik reeds eigenaar van een BVBA (eenpersoons BVBA, 100% eigenaar).

Wat zou er gebeuren met die BVBA in geval van een echtscheiding?

Zou ik sowieso eigenaar blijven van alles wat in de vennootschap zit, ook de reserves die zich hierin opgebouwd zouden hebben?
Of zou de vennootschap voor een deel verdeeld worden bij een echtscheiding?

Dus, indien men reeds eigenaar was van een vennootschap alvorens te trouwen volgens het wettelijk stelsel, wordt de meerwaarde van die vennootschap op het moment van een echtscheiding t.o.v. van de waarde ervan voor het huwelijk beschouwd als een deel van het gemeenschappelijk vermogen, of blijft dit bij het eigen vermogen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 18 feb 2015 18:43

De aandelen die u hebt in die vennootschap zijn en blijven uw persoonlijke eigendom
Wat uw vennootschap aan uzelf (als natuurlijke persoon) uitkeert wordt gemeenschappelijk.
Bij liquidatie- of verkoop van uw aandeel in de vennootschap is de opbrengst uw persoonlijke eigendom.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Highfield
Contacteer: Website

#3 , 14 mar 2015 16:42

let op bij verkoop van de aandelen, en investering van die gelden, voorzie dan dat het duidelijk wederbelegging is van eigen fondsen

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 mar 2015 16:47

Vermoedelijk beter scheiding van goederen en aanwinsten gekozen... op die wijze hebt u later om wat voor reden ook geen of zeker veel minder problemen.
En ook eigen rekeningen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”