alleenstaande of niet

Olliver
Topic Starter

alleenstaande of niet

#1 , 10 mar 2015 10:30

Mijn overleden vader is hertrouwd geweest met een welgestelde dame ( dus nu mijn stiefmoeder ).
ZE hebben steeds in een zeer riante woning gewoond die eigendom is van mijn ( nog in leven zijnde ) stiefmoeder .
De bovenverdieping van deze woning is eigenlijk nog eens een woning op zich ( badkamer , leefruimte , slaapkamer enz ).
Toch heeft het huis maar 1 nummer.
Nu is de dochter van mijn zuster bij mijn stiefmoeder gaan wonen zogezegd om haar wat beter in het oog te houden .
Wij zijn hier echter tegen omdat dochter van zuster een probleemgeval is en wij ook denken dat het haar ook financieel nog eens beter kan uitkomt.

Mijn vragen .
Let wel op ik en zuster zijn niet geadopteerd door stiefmoeder.

Hoe word de dochter van mijn zuster nu aanzien ( alleenstaande , samenwonend , werknemer met gezinslast )
Kan dochter van zuster mijn stiefmoeder ten laste hebben ( voor belastingen ) ?

Ik weet uit goede bronnen dat dochter van zuster haar werkcontract eind dit jaar afloopt wegens bedrifssluiting waarschijnlijk zal ze een premie krijgen enz .
Maar kan deze situatie te samen met het inwonen bij stiefmoeder ook in haar voordeel spelen ( financieel ) ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 10 mar 2015 10:47

Aparte keuken?

roharro

#3 , 10 mar 2015 13:18

Stiefmoeder en inwonende zijn vreemden voor elkaar.
Ze moeten dus gescheiden belastingsaangiften indienen als alleenstaanden.

U kunt zich niet verzetten tegen het samenwonen van de dochter van uw zuster met die dame, net zomin
als u zich er zou kunnen tegen verzetten dat ze feitelijk (of anders) gaat samenwonen met eender wie.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

giserke

#4 , 10 mar 2015 13:49

Op welke naam staat die woning? Was uw vader ook eigenaar van die woning?

Olliver
Topic Starter

#5 , 10 mar 2015 15:14

@jvp

Klein appart keukentje boven( denk zonder vuur )en één onderaan
één badkamer in heel het huis.

Maar wie gaat dat nu controleren in godsnaam

JPV

#6 , 10 mar 2015 16:46

de RVA, die controleert dat bij twijfel. Maar als de woning feitelijk opgesplitst is in 2 delen en elk apart leeft, is er sprake van een situatie als alleenstaande voor de meeste sociale uitkeringen.

Olliver
Topic Starter

#7 , 10 mar 2015 21:48

@ jvp

Kan het zijn dat dochter van zuster dan toch aanzien word als werknemer met gezinslast ?

En dat ze haar stiefgrootmoeder ten laste kan inbrengen?

JPV

#8 , 10 mar 2015 22:20

Voor rva: als de woning apart beschouwd wordt natuurlijk nooit, tenzij ze zelf kinderen heeft. Als stiefgrootmoeder géén inkomen (dus ook geen pensioen) heeft, zou dat kunnen mits het over 1 woning gaat. Als ze wel een inkomen heeft, moet haar pensioen echt laag zijn.

roharro

#9 , 10 mar 2015 22:24

Aangezien de dame geen ascendent is van de belastingplichtige kan ze nooit ten laste zijn, tenzij de belastingplichtige door die persoon werd opgevoed als kind.
Het zijn gewoon twee vreemden die feitelijk bijeen wonen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Olliver
Topic Starter

#10 , 11 mar 2015 18:23

Volgens mij gaat de woning nooit als apart beschouwd worden aangezien slaapkamer van zwel de inwonende ( dochter van zuster ) als de slaapkamer van grootmoeder op hetzelfde verdiep zijn gelegen .

Maar wat zal ze dan dus zijn voor de RVA als ze zonder werk komt te zitten ( alleenstaande , samenwonende of werknemer met gezinslast ) ?
Deze vraag blijft blijkbaar wat uit rekening houdende dat mijn zuster ( moeder van bijwonende ) nooit is geadopteerd door stiefmoeder en dus stiefgrootmoeder van inwonende .

JPV

#11 , 11 mar 2015 18:38

't helpt toch dat je je verhaal volledig én duidelijk vertelt: "De bovenverdieping van deze woning is eigenlijk nog eens een woning op zich ( badkamer , leefruimte , slaapkamer enz )."

is al een stuk anders dan "de 2 slaapkamers zijn op dezelfde verdieping".

Maar zelfs dan kan het perfect, zie co-housing, dat men alleenstaande zal zijn in dergelijke situatie.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”