Ben ik genoeg beschermd of niet?

D. N.
Topic Starter

Ben ik genoeg beschermd of niet?

#1 , 27 jan 2015 14:49

Hallo

Onze gezinssituatie:
Wij zijn getrouwd zonder contract.
Mijn man heeft 1 dochter uit een vorige relatie (co-ouderschap) en wij hebben samen 1 dochter.
Mijn man heeft het huis alleen gekocht vóór wij samen waren.
Op papier wonen we officieel samen sinds ons huwelijk.

Ik vrees dat ik mezelf niet genoeg beschermd heb en zo was er enige tijd geleden eens een aflevering van "Voor hetzelfde geld" waarin aangetoond werd dat een huwelijkscontract de beste bescherming biedt, op alle vlak.

Daarnaast zouden er veel addertjes onder het gras zitten voor nieuw samengestelde gezinnen omdat het systeem nog niet aangepast is aan samengestelde gezinnen...

Zo zou het voor ons ook heel belangrijk zijn om een duidelijk testament op te stellen, aangepast aan onze gezinssituatie. (Zodat bvb. als mijn man iets overkomt, en daarna mij iets overkomt, mijn stiefdochter evenveel krijgt als mijn eigen dochter, enz.).

Heb ik een huwelijkscontract nodig? Of hebben wij enkel een goed testament nodig voor als één van ons iets overkomt?

Kom ik in de problemen als mijn man iets overkomt, omdat hij het huis alleen gekocht heeft, vóór wij getrouwd waren?

Alvast bedankt voor uw advies!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 27 jan 2015 15:29

Aangezien jullie getrouwd zijn, erft u sowieso het vruchtgebruik op de woning waarin jullie samenwonen. Wat wil zeggen dat als uw man overlijdt, u daar altijd zal mogen blijven wonen.
Het is enkel zijn huis, dus erven de dochters bij overlijden de naakte eigendom, maar zij kunnen hier niéts mee doen, niet verkopen, niet verhuren, ...
De vruchtgebruiker (u dus) zou wel kunnen beslissen om het te verhuren (winsten voor u) of de verkoop eisen.

Ook geld dat enkel van hem is, daar erft u niets van, maar ook daar geldt het principe dat u het vruchtgerbuik er op heeft. In realiteit houdt dat in dat het geld op een geblokkeerde rekening wordt geplaatst en u daar de interesten op krijgt. De dochters krijgen niets van het geld tot u overlijdt (en het vruchtgebruik uitdooft) of als u ermee akkoord gaat.

Over erven: Elk kind erft van zijn eigen ouders. Wat wil zeggen dat uw stiefdochter normaal niet van u erft.
U kan via testamen er echter wel voor zorgen dat zij van u erft. Aangezien u zelf maar één dochter heeft, kan u er zelfs voor zorgen dat zij evenveel erft.
Uw dochters deel is namelijk altijd 50% (reservatair), dus is er 50% dat u vrij kan nalaten (met een testament!). Gezien jullie getrouwd zijn, zijn de successierechten voor je stiefdochter dezelfde als die voor je dochter.

Als uw man sterft, erven zijn twee dochters (zonder testament) elks 50%. Bij 2 kinderen is het reservatair gedeelte per kind 1/3e. Uw man zou dus eventueel bij testament nog 1/3e aan iemand anders (u?) kunnen nalaten.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jan 2015 19:57

U kan dochter echtgenoot via kleine adoptie adopteren ..zo ontstaat er een band tussen u en haar en erft ze hetzelfde als uw dochter.
Man kan huis inbrengen in huwelijksgemeenschap -- dus een huwelijkscontract kan nog altijd opgesteld worden.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”