Wettelijk samenwonend-partner woning verlaten-CSR

Mama_34
Topic Starter

Wettelijk samenwonend-partner woning verlaten-CSR

#1 , 21 dec 2014 11:26

Hoi iedereen,

Ik heb dringend wat advies nodig. Even een schets van de situatie.
Woon reeds 15 jaar samen met de vader van mijn 4 kinderen (14,12,10 jaar en 16maand oud), waarvan de laatste 10 jaar wettelijk samenwonend.
Wij zitten ook gezamenlijk in een collectieve schuldenregeling sinds ongeveer 4 jaar, en ik heb geen vervangingsinkomsten, ben al jaren huismoeder.

Onze relatie is al een tijdje niet meer wat ze geweest is, partner is deze zomer nog 4 weken weg geweest, maar we gingen het nog een kans geven. Na de zoveelste ruzie heb ik vorige week beslist dat het genoeg geweest is, de situatie was niet meer leefbaar, niet voor hem en mij, ook niet voor de kinderen. Ik heb hem gemeld dat ik de uit elkaar wil gaan, uiteraard was hij kwaad en heb hem dan maar wat tijd gegeven. Ik heb gevraagd om een deel onderling te kunnen regelen, tevergeefs. Nu is het zo dat onze schuldbemiddelaar ons leefgeld altijd stort op de 26ste van de maand, probleem is dat dit gestort wordt op een rekening die enkel op zijn naam staat.
Na een hevige ruzie vorige week donderdag, heb ik uiteindelijk de politie gebeld en die hebben hem aangeraden om de nacht bij zijn moeder door te brengen, de volgende dag is hij al zijn kleren komen halen en de bankkaart.

Dus ik zit hier nu met 4 kinderen, vlak voor de feestdagen en heb nog 150€, waarvan ook onze budgetmeters voor gas en electriciteit moeten worden opgeladen. De kerstdagen zal ik mss nog net halen, maar als dan ons leefgeld gestort wordt, kan ik er gewoon niet bij.
Wij wonen ook in een sociale woning dus ik betaal huur voor hem bij, hij heeft vast werk.

Welke stappen kan ik nu best eerst zetten en waar kan ik daarvoor terecht? Moet ik eerst naar het OCMW, of moet ik een afspraak maken met onzen schuldbemiddelaar, waarvan ik vrees dat ze niet veel aanwezig zal zijn zo tussen de feestdagen. En haalt dat wel iets uit? Want toen mijn partner deze zomer net hetzelfde gedaan heeft, vertrokken en de bankkaart meegenomen, heb ik contact opgenomen met de schuldbemiddelaar en deze heeft gewoon de helft van ons leefgeld op zijn rekening gestort en de andere helft (voor mij en 4 kinderen, en de maandelijkse rekeningen) op mijn zus haar rekening. Daar ben ik uiteraard wel even mee geholpen, maar dat lost natuurlijk het probleem niet op.

Alleszins bedankt,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 dec 2014 07:35

Sowieso eerst een afspraak maken bij het OCMW. 5 minuten later maakt u een afspraak met de schuldbemiddelaar.

U neemt ook contact op met een advocaat (zie: http://www.advocaat.be/page.aspx?genericid=75" onclick="window.open(this.href);return false;, kan dus gratis) om een voorlopige/definitieve verblijfsregeling voor de kinderen af te dwingen. U kan daarin ook alimentatiegeld aanvragen voor de kinderen.

Aan het OCMW vraagt u om contact op te nemen met:
- sociale huisvestingsmaatschappij (kijken hoe het zit met de huur, of eventueel een vermindering mogelijk is)
- schuldbemiddelaar
- RVA/vakbond/hulpkas, om te kijken of u eventueel nog kan terugkeren naar de werkloosheidsuitkeringen
- je partner, gezien deze, zolang jullie wettelijk samenwonend zijn, je mee moet onderhouden. Zelfs al woont hij nu tijdelijk elders, dient hij nog je te onderhouden zolang de wettelijke samenwoonst niet officieel veranderd is

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”