Regeling kinderen wettelijke samenwoonst

jk512940
Topic Starter

Regeling kinderen wettelijke samenwoonst

#1 , 21 dec 2014 08:39

Goedemorgen,

Ik had enkele vragen over de verblijfsregeling van kinderen in geval van wettelijke samenwoonst.

Mijn ex-partner en ik hebben onze wettelijke samenwoonst al laten ontbinden en komen onderling ook overeen over de regeling van de kinderen.
We hebben reeds alles op papier gezet maar weten eigenlijk niet wat de volgende stap nu is.
Langs mijn kant is er echter sprake van overspel en vroeg me af in welke mate die gebruikt kan worden tegen mij om mijn kind af te pakken?

Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 21 dec 2014 10:52

of u nu wettelijk of feitelijk of gehuwd samenwoonde, zelfs als u geen relatie had: voor elke ouder geldt dezelfde wetgeving mbt opvoeding en verblijf kinderen. Als u er ondering over eens bent hoe de kinderen op te voeden en wanneer ze bij wie zullen verblijven is er strikt gezien geen zaak voor de familierechtbank nodig. Dat is alleen zo als u het er niet over eens geraakt of als jullie het over een tijdje niet meer eens geraken. Dan spreekt de rechter een verblijfs- en financiele regeling uit waar beide ouders zich aan dienen te houden.
Overspel is uit het strafwetboek geschrapt. Uw overspel kan nooit gebruikt worden om uw kinderen "af te pakken" (dat kan wettelijk zelfs geheel niet, het blijven uw kinderen) Wat wel kan is dat u tijdens uw "overspel" de kinderen zou verwaarloosd hebben, of alleen achtergelaten bijvoorbeeld. en dan kan een rechter beslissen dat uw kinderen verblijven bij de andere ouder en enkel omgangsrecht met u op bepaalde tijdstippen van korte duur en onder toezicht zou toestaan.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”