kinderen ten laste

filip68
Topic Starter

kinderen ten laste

#1 , 14 nov 2014 15:39

Kan ik de kinderen van mijn vriendin,die bij mij woont, ten laste nemen?Ik heb 1 dochter ten laste, en zij 1 zoon en 1 dochter. Kan ik ze alle drie ten laste hebben.Kan dit eventueel ook voor kinderbijslag?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 14 nov 2014 17:39

Voor uw belastingen kan dat als jullie wettelijk samenwonen, omdat jullie dan één brief moeten invullen. Voor andere zaken , zoals kindergeld, moeten jullie getrouwd zijn, dacht ik.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

eylis

#3 , 14 nov 2014 17:55

Ben je daar zeker van wanton? Ik dacht dat er een juridische (bvb. familiale) band moest zijn tussen gedomicilieerde kinderen en een volwassene om ze fiscaal ten laste te mogen nemen. Voor de kinderbijslag kunnen de respectievelijke kinderen van twee gehuwde partners inderdaad gegroepeerd worden tot één gezin en aldus profiteren van de hogere kinderbijslag.

Reclame

wanton

#4 , 14 nov 2014 19:36

Bij wettelijk samenwonenden wordt , voor de belastingberekening, de partner met het hoogste inkomen genomen voor de toepassing van de vrijstelling van de kinderen. Zowel die van beide als die van één partner.
Toet-anch-Amon

eylis

#5 , 14 nov 2014 19:49

maar ik denk dat poster bedoeld dat hij de kinderen van zijn vriendin bij zijn werkgever op zijn loonfiche wil laten aanmerken als ten laste. En ik denk dat dàt niet kan.

wanton

#6 , 14 nov 2014 20:11

Ik weet niet wat poster bedoelT, maar zoiets kan toch in afspraak met de werkgever. Anders zullen ze toch veel terugkrijgen bij de afrekening.
Toet-anch-Amon

eylis

#7 , 14 nov 2014 20:19

ik zal het even uitleggen: als je bij een nieuwe werkgever tewerkgesteld wordt, dan stelt HR je altijd de vraag of je kinderen bij jou ten laste geplaatst worden of bij de andere ouder. Als je wenst dat dit op jouw loonfiche geplaatst wordt, dan moet de andere wettelijke ouder (dus niet een stiefouder of partner) een formulier invullen dat deze persoon toestaat dat de kinderen ten laste van de andere ouder staan. Soms kunnen ouders ook switchen, en dan vragen de respectievelijke werkgevers steeds dat dit door de andere ouder op een formulier bekrachtigd wordt. Ik denk dat het dus daar over gaat.

wanton

#8 , 14 nov 2014 22:35

Dat is een tussentijdse regeling. Ik ken dat. Het uiteindelijke resultaat gaat altijd zijn dat , op zijn belastingbrief, bij wettelijk samenwonen of getrouwd , de kinderen bij het hoogste inkomen zullen ten laste zijn. Het gaat erom : elke maand iets of alles in één keer verrekenen.
Toet-anch-Amon

eylis

#9 , 16 nov 2014 11:48

inderdaad wanton, binnen onze eigen situatie hebben we dat ook gemerkt. Maar eerst moet je bij je werkgever altijd wel die papieren invullen en kan de stiefouder strikt gezien de kinderen van de partner niet op zijn loonfiche laten zetten. In de praktijk hebben we inderdaad gemerkt dat de fiscus de kinderen fiscaal ten voordele van het grootste inkomen verrekend. vonden we wel prettig, maar dan vraag ik me eigenijk af waarom je persé dat attest bij je werkgever invullen als de fiscus toch de fiscaal voordeligste berekening maakt?

wanton

#10 , 17 nov 2014 13:51

Indien de partners geen keuze maken waar de voorheffing voor de kinderen wordt berekend, bestaan er situaties dat ze bij beiden wordt verrekend.
Toet-anch-Amon

JPV

#11 , 17 nov 2014 16:02

inderdaad wanton, binnen onze eigen situatie hebben we dat ook gemerkt. Maar eerst moet je bij je werkgever altijd wel die papieren invullen en kan de stiefouder strikt gezien de kinderen van de partner niet op zijn loonfiche laten zetten.
dat kan imho perfect.

eylis

#12 , 17 nov 2014 18:55

JPV, ik vrees van niet: want als de stiefouder bij zijn werkgever het attest invult dat hij of zij de kinderen van zijn partner ten laste neemt: zal de werkgever van beide "echte" ouders een ondertekende verklaring moeten krijgen dat zij daar allebei akkoord mee zijn dat de kinderen ten laste van de stiefouder komt. Daar zit "'m het angeltje.

JPV

#13 , 17 nov 2014 20:52

En zou een vonnis die het fiscaal voordeel aan 1 partner toewijst met diens goedkeuring niet voldoende zijn?

eylis

#14 , 17 nov 2014 21:23

Tja, ik heb dit toch bij een collega gemerkt dat beide "echte ouders" gevraagd werden het werkgeversattest in te vullen dat ze toestonden dat de fiscale tenlaste neming van de kinderen mocht gebeuren door een niet-ouder. En eerlijk gezegd, dat leek me ook een beetje logisch. Want een stiefouder heeft geen enkele juridische band met een stiefkind.
Nu, dit gaat over gewone werksituaties waar de werkgever een attest laat invullen. Ik wist niet dat er zelfs vonnissen werden geveld mbt fiscale tenasteneming?

kristin

#15 , 18 nov 2014 13:13

Het moment dat ik getrouwd ben, heeft mijn man (de stiefvader) een papier moeten invullen dat de kinderen bij mij ten laste mochten staan.
Ondanks het feit dat zij al 3 jaar bij mij ten laste stonden.
Ivm het kindergeld wordt gewoon gezien naar het aantal kinderen op hetzelfde adres ingeschreven, daar maakt het niet uit of je nu getrouwd, wettelijk samenwonend of gewoon samenwonend bent

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”