bouwen op een grond van schenking

intoxic
Topic Starter

bouwen op een grond van schenking

#1 , 06 okt 2014 23:05

Ik weet niet of ik hier op de juiste plaats ben.

Mijn vriend heeft een grond van zijn ouders geschonken gekregen. Wij gaan hier nu samen een huis op bouwen (elk 50-50). Ben ik juridisch voldoende beschermd als we met een recht van opstal + beding van aanwas werken? Er zijn momenteel geen kinderen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 06 okt 2014 23:50

Neen : u heeft niets! Een beding van aanwas veronderstelt een wederzijdse inbreng van dezelfde waarde. U bent geen mede-eigenaar van de grond. Alles blijft van hem. U gaat mee bouwen aan een huis dat niet van u gaat zijn , ook al betaal je de helft van de kostprijs. De mogelijkheid bestaat dat je veel geld uitgeeft om uiteindelijk niets te hebben.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

duma

#3 , 07 okt 2014 09:36

Trouwen en grond in de gemeenschap brengen. Of elders bouwen.

Zelf had mijn ex ook een grond, geschonken door zijn ouders en zij hebben steeds veel druk uitgeoefend om daar op te bouwen (bij hun in straat, twee huizen van de dochter, ...). Ik heb daarover mijn been steeds stijf gehouden als de grond niet gemeenschappelijk kon gemaakt worden. Dat mocht niet van zijn vader (wat begrijpelijk is), maar mijn ex koos er toen ook voor om daar niet te bouwen, omdat hij mij heel goed begreep (of gewoon koppig en lastig ben, dat kan ook). We hebben toen samen een huis gekocht en dat was heel dik tegen de zin van mijn toen-schoonvader, maar in een relatie moeten er geen verschillende machtsverhoudingen zijn.

Reclame

intoxic
Topic Starter

#4 , 07 okt 2014 13:04

en er is geen andere mogelijk om dit zonder te trouwen voor mij deftig op te lossen? We zien het wel zitten om te trouwen, maar het zou dit jaar nog moeten geregeld geraken ivm de lening (woonbonus).

Lanox
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 okt 2014 13:50

Trouwen kan u op 2 weken tijd.

Als u van plan bent om zowel voor de wet als voor de kerk (of welk geloof u ook aanhangt) te trouwen, kan u dit spreiden over 2 datums. Zo kan u wettelijk nog alles geregeld krijgen voor de woonbonus en kan u dan de tweede datum prikken afhankelijk van de hoeveelheid festiviteiten ermee gepaard moeten gaan.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 okt 2014 13:52

Een andere oplossing is dat u zich gewoon inkoopt in de grond, eventueel via een schuldverklaring bij uw partner.

Pingi

#7 , 12 nov 2014 12:44

Is het ook geen mogelijkheid recht van opstal te geven zodat de andere partner wel 50% eigenaar wordt van de grond?
Ik zit in dezelfde situatie. Wij wilden eerst graag wettelijk gaan samenwonen en het 50/50 van de woning regelen via opstalrecht.
Vraag is alleen: dit is maar voor 50 jaar, wat daarna?
Wat ons ook tegenhoudt is dat dit meer rompslomp lijkt mee te brengen dan te trouwen. Gezien je ook weer apart een testament moet laten opstellen etc.
Ik begrijp wel dat ouders vaak willen dat de grond terug gaat naar het kind indien het fout loopt. Mijn partner heeft echter ook wel een appartement van zijn eigen. Is men bij huwelijk ook verplicht dit appartement in te brengen in de gemeenschap, of hoe zit dat juist? Voor mij is het logisch dat het van hem blijft, net zoals de grond terug naar mij zou gaan bij eventuele scheiding.

wanton

#8 , 12 nov 2014 15:51

Bij inbreng in de gemeenschap in geval van huwelijk wordt in de akte van het huwelijkscontract tevens vermeld welke de voorwaarden zijn , zpals vergoeding en derg. , zodat ieder goed terug bij de oorspronkelijke eigenaar komt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”