Aankoop huis met ongelijke inbreng

LynnVDB
Topic Starter

Aankoop huis met ongelijke inbreng

#1 , 05 nov 2014 15:13

Beste,

Mijn vriend en ik kopen een huis. Mijn inbreng is 20 000 groter dan die van hem. We betalen wel elk hetzelfde aandeel in de lening. Wij zullen in dat huis wettelijk gaan samenwonen.
Hoe wordt dit best wettelijk genoteerd: als schuldbekentenis of in de akte? Wat zijn de voor-en nadelen van de beide?

Alvast bedankt,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 nov 2014 15:28

Ik denk dat u 2 opties heeft die u min of meer zelf aanhaalt:
1. ofwel gaat uw partner bij u een (renteloze) lening aan voor de helft van het verschil (dus 10.000) en is het aandeel in de eigendom 50-50 verdeeld
2. ofwel past u het aandeel in de eigendom aan. Meningen zijn dan wel nogal eens verdeeld over hoe dit juist zou berekend moeten worden, maar volgens mij is 50% - 10.000/X en 50% + 10.000/X correct als X de totale kostprijs van de aankoop is (dus vraagprijs + schrijfgeld + kosten lening + ...)

Persoonlijk vind ik de eerste manier de meest faire, maar daar moet u zelf over oordelen.

Verschillen tussen beide manieren zullen te boven komen bij het invullen van de belastingsbrief (het aandeel in de eigendom) of bij verkoop (meerwaarde of minwaarde zal bij methode 1 50-50 verdeeld worden terwijl bij methode 2 dit zal afhangen van de aandelen).

LynnVDB
Topic Starter

#3 , 05 nov 2014 15:38

Bedankt voor de informatie.
Kan u mij uitleggen waarom u de tweede optie minder fair vindt?

Een kleine nota ivm de belastingsbrief; ik betaal geen belastingen voor de komende drie jaar aangezien ik doctoraatsstudent ben. Bijgevolg zal het dus interessanter zijn dat ons aandeel 50-50 is, ipv van bv. 60-40?

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 nov 2014 15:48

Ik vind optie 2 minder fair omdat uw partner altijd "gestraft" zal blijven omdat hij op dit moment over minder financiën beschikt. Als u later enige vorm van werken uitvoert die uw gezamelijke eigendom in waarde doet toenemen, dan zal de winst voor u groter zijn dan voor uw partner. Vraag is wat doe je dan met de kosten?

Qua belastingen ben ik zelf slechts een leek die ook elk jaar zijn belastingsbrief invult. Ik heb ook geen idee hoe de huidige regering de woonbonus juist gaat of heeft veranderd, maar het zal altijd zo blijven dat je mogelijke belastingsaftrek evenredig gaat zijn met het aandeel in het huis (tenzij het plafond bereikt wordt).

LynnVDB
Topic Starter

#5 , 05 nov 2014 15:55

Bedankt, je uitleg was zeer nuttig.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”