feitelijk of wettelijk samenwonen?

Akuma
Topic Starter

feitelijk of wettelijk samenwonen?

#1 , 20 okt 2014 13:39

Op dit moment zijn mijn vriendin en ik feitelijk samenwonenden, met elk zijn eigen belastingsbrief. Vriendin trekt steeds terug wegens bediende, en ik betaal rond de 1000 euro. Zeggen en schrijven betalen we jaarlijks 500 euro aan de staat. 2 kids ten laste.

Nu hebben we dus samen een huis gekocht. Nu is er ons aangeraden om het geharrewar bij een eventuele breuk te voorkomen, om een samenlevingscontract te laten opstellen. Nu is mijn vraag hierover: We hebben natuurlijk nu het belastingsvoordeel van de lening en de woonbonus. Dus in feite zouden we volgende jaren steeds moeten terugkrijgen van Vadertje staat. Doch doordat onze lonen bij wettelijke samenwoning worden samengeteld, komen we in een veel hogere inkomenscategorie terecht. Wordt hierdoor het belastingsvoordeel van de woning niet door teniet gedaan?

We hadden gevraagd aan de notaris om een "tontine" of testament te laten opmaken, maar zij zegt dat dat op ruim 2000 euro zou komen?? Dat is toch overdreven??

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 20 okt 2014 13:48

Doch doordat onze lonen bij wettelijke samenwoning worden samengeteld, komen we in een veel hogere inkomenscategorie terecht.
Maar de lonen worden helemaal niet samengeteld! Zelfs bij gehuwden gebeurt dat niet!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Akuma
Topic Starter

#3 , 20 okt 2014 13:59

Doch doordat onze lonen bij wettelijke samenwoning worden samengeteld, komen we in een veel hogere inkomenscategorie terecht.
Maar de lonen worden helemaal niet samengeteld! Zelfs bij gehuwden gebeurt dat niet!

Je krijgt toch maar 1 belastingsbrief? Waarop beide lonen moeten ingevuld worden? Die worden toch samen belast dan?

Reclame

roharro

#4 , 20 okt 2014 14:04

Je krijgt toch maar 1 belastingsbrief? Waarop beide lonen moeten ingevuld worden? Die worden toch samen belast dan?
Ik kan enkel mijn vorig antwoord herhalen.
Op de brief staan twee kolommen en die worden niet samengeteld.

wanton

#5 , 20 okt 2014 16:52

Laat u idd op zijn minst als wettelijk samenwonenden registreren , via een simpele akte op het gemeentehuis. Er zitten voordelen in voor uw belastingen : huwelijksquotiënt , optimalisatie woonlening,...
Er is al heel wat jaren geen cumul van inkomsten meer.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Akuma
Topic Starter

#6 , 20 okt 2014 19:46

bedankt voor de info allen.

Akuma
Topic Starter

#7 , 22 okt 2014 16:32

Ik heb nu eens een simulatie gemaakt, zonder de informatie over de lening( heb een laag bedrag ingevuld), maar voor de rest alle informatie die ik voor personenbelasting 2013 heb gebruikt. Ik kwam op een te betalen bedrag uit van 5265 euro?? Wie zei er ook alweer dat een cumul van inkomsten niet meer bestond??

wanton

#8 , 22 okt 2014 18:43

Beste, hoe heb je dat geflikt? Wanneer op een belastingbrief , vb. voor gehuwden of wetteljk samenwonenden , er inkomsten van lonen van beiden staan vermeld , blijven die steeds hun eigen lijn behouden. De belastingen worden voor beiden apart berekend als alleenstaande , waarna de resultaten worden samengeteld.
Door die ene brief kunnen bepaalde zaken geoptimaliseerd worden dwz. ideaal verdeeld tussen de twee partners.
IK blijf dus beweren dat er geen cumul is.

Laat me eventueel via PB (persoonlijk bericht) de codes en bedragen weten van uw aangiftes aj 2014.Ik zal u een gemotiveerde berekening geven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro

#9 , 22 okt 2014 18:45

Mijn buikgevoel vertelt me dat TS de afgehouden voorheffingen is vergeten in te voeren in zijn simulatie.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”