einde samenwonen - niet gehuwd - fiscaal co-ouderschap

johndoe50
Topic Starter

einde samenwonen - niet gehuwd - fiscaal co-ouderschap

#1 , 15 okt 2014 00:42

Sinds oktober 2013 hebben mijn ex partner ons statuut als wettelijk samenwonenden stopgezet. (niet gehuwd of gescheiden dus)

Mijn ex-partner heeft een maand later eenzijdig de domicilie van onze 2 kinderen op haar nieuw adres gezet, dat wil zeggen dat zij nu alle financiele voordelen geniet.
Nu werken we al sinds een jaar volgens het co-ouderschapsprincipe, de kinderen verblijven 50% bij haar en 50% bij mij. We betalen ook geen onderhoudsgeld aan elkaar.
Het kindergeld wordt op een gemeenschappelijke rekening gestort en alleen gebruikt voor zaken zoals opvang/kledij/uitzonderlijke zaken voor de kinderen/etc...
Tot nu toe is er nog geen rechter moeten tussenkomen.

Ik heb intussen een document samengesteld met de kindregeling. Daarin staat o.a. een voorstel van mij om elk 1 kind te domicilieren (en dus ten laste te nemen).
Ze heeft dit document naar haar advocaat gestuurd, en na enkele emails kwamen we wel grotendeels overeen, behalve opnieuw over de domicilie van de kinderen.
Mijn ex blijft erbij dat de beide kinderen op haar adres gedomicilieerd moeten blijven. Haar excuus is dat de kinderen "samen moeten blijven ook op papier", in werkelijkheid gaat het natuurlijk om de centen...
Intussen is er weer een half jaar verstreken zonder iets te horen van haar advocaat, uiteraard is deze situatie uitsluitend in haar voordeel, dus waarom zou ze er werk van maken...

Mijn vragen:
- Klopt het dat alleen de ouder die de kinderen op zijn/haar adres heeft gedomicilieerd kan genieten van de belastingsvoordelen?
- Mijn voorstel is gewoon heel eerlijk om elk 1 kind ten laste te nemen, dat maakt het rekenwerk ook heel eenvoudig, kan ik dat laten afdwingen door een rechter?
- Zo ja bij welke rechtbank kan ik hiervoor terecht? (we wonen beiden in een deelgemeente van Gent)
- Ik heb hier en daar opgevangen dat dit zonder advocaat kan, klopt dit?

Misschien is het ook mogelijk om fiscaal co-ouderschap af te dwingen via de rechter, ook al blijven de 2 kinderen bij mijn partner gedomicilieerd, maar dit dekt niet de gehele lading, bvb. werkloosheidsuitkeringen en kortingen bij energiemaatschappijen houden enkel rekening met de domicilie van de kinderen. Daarom lijkt het mij het beste om gewoon elk 1 kind te domicilieren ondanks de njet van mijn ex partner.

Dan nog een kleine bedenking/vraag:
- Mijn inkomen is ongeveer 200 (volledig officieel), die van haar is 130 (officieel) +50 (in het zwart) (ik gebruik verhoudingen ipv echte bedragen wegens privacy).
Loop ik het risico dat de rechter zegt dat ik meer verdien en bijgevolg ouderhoudsgeld moet betalen of is dat niet van toepassing voor co-ouderschap?

Het zijn heel wat vragen, maar allemaal wat rond hetzelfde onderwerp... :)
Hopelijk kunnen jullie mij helpen, want ik voel me als een vis op het droge als het over juridische zaken gaat.

Alvast bedankt :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 okt 2014 08:57

Ik heb intussen een document samengesteld met de kindregeling. Daarin staat o.a. een voorstel van mij om elk 1 kind te domicilieren (en dus ten laste te nemen).
Ze heeft dit document naar haar advocaat gestuurd, en na enkele emails kwamen we wel grotendeels overeen, behalve opnieuw over de domicilie van de kinderen.
Mijn ex blijft erbij dat de beide kinderen op haar adres gedomicilieerd moeten blijven. Haar excuus is dat de kinderen "samen moeten blijven ook op papier", in werkelijkheid gaat het natuurlijk om de centen...
Intussen is er weer een half jaar verstreken zonder iets te horen van haar advocaat, uiteraard is deze situatie uitsluitend in haar voordeel, dus waarom zou ze er werk van maken...

Mijn vragen:
- Klopt het dat alleen de ouder die de kinderen op zijn/haar adres heeft gedomicilieerd kan genieten van de belastingsvoordelen?
- Mijn voorstel is gewoon heel eerlijk om elk 1 kind ten laste te nemen, dat maakt het rekenwerk ook heel eenvoudig, kan ik dat laten afdwingen door een rechter?
- Zo ja bij welke rechtbank kan ik hiervoor terecht? (we wonen beiden in een deelgemeente van Gent)
- Ik heb hier en daar opgevangen dat dit zonder advocaat kan, klopt dit?
1. Nee, er is een specifieke code op de belastingsbrief. Zie pagina 2 van dit (oud) voorbeeld: http://minfin.fgov.be/portail2/download ... eiding.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; , code 1034 en volgende.
2. U kan alles laten afdwingen, maar financieel is dit niet zo interessant (voor kinderbijslag en andere zaken)
3. via http://www.juridat.be" onclick="window.open(this.href);return false; kan u de bevoegdheidsverdeling vinden , ik dacht dat het nu via de familierechtbank dient te gaan, maar ben geen expert op dat vlak.
4. Ja
Misschien is het ook mogelijk om fiscaal co-ouderschap af te dwingen via de rechter, ook al blijven de 2 kinderen bij mijn partner gedomicilieerd, maar dit dekt niet de gehele lading, bvb. werkloosheidsuitkeringen en kortingen bij energiemaatschappijen houden enkel rekening met de domicilie van de kinderen. Daarom lijkt het mij het beste om gewoon elk 1 kind te domicilieren ondanks de njet van mijn ex partner.
werkloosheidsreglementering houdt rekening met de werkelijke toestand. Co-ouderschap betekent dat u gezinshoofd bent voor de werkloosheid (indien geen andere persoon met een inkomen).

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”