Feitelijk samenwonend (in mij appartement)
Ikzelf : Eigendom (appartement)
M'n vriendin: Grond + te verbouwen woning verkregen via schenking.
Samen hebben we 2 kinderen
Sinds dit weekend verloofd

Uitleg/vraag
We zoeken tegen eind dit jaar een huis op haar grond beginnen te (ver)bouwen (samen lenen), en daar in te trekken (wettelijk samenwonend).
Mijn appartement zouden we willen verhuren.
Zoals hierboven aangegeven hebben we samen al 2 kinderen.
A) Enkel wettelijke samenwonend:
1) Wat gebeurt er als we uiteen zouden gaan?
Momenteel (na wat opzoekwerk hier op het forum) heb ik geen recht op iets dat op haar grond gezet is, klopt dit?
Ik zou alles zo goed en eerlijk mogelijk willen regelen voor alle2 de partijen !
Dus ik zou via een of andere manier ervoor willen zorgen, dat m'n vriendin het bedrag van de geschonken grond terug zou krijgen.
Het appartement blijft normaal gezien van mij?
2) Wat gebeurt er indien er een partner sterft?
Als ik zou sterven: Gaat het appartement dan naar de kinderen, wat met m'n ouders? Heeft m'n vriendin dan vruchtgebruik (verkrijgen huurinkomsten)?
Als zij zou sterven: Is het huis dan van de kinderen, en krijg ik dan vruchtgebruik? Zou ik het ooit kunnen verkopen? Kunnen de kinderen mij uit het huis zetten?
B) Vast laten leggen bij de notaris:
1) wat zou de beste/goedkoopste oplossing zijn? Een huwelijkscontract (wachten tot we trouwen) of nu reeds langsgaan bij de Notaris?
Kunnen we laten vastleggen dat bij uit elkaar gaan de waarde van de grond dan trg naar haar gaat en het appartement van mij blijft, en de rest eerlijk verdeeld wordt?
Wat met het eventueel erven bij sterven tussen ons?
Zijn er een paar tips die we zouden kunnen gebruiken/vermelden?
Mvg,
Jurgen