Co-ouderschap wanneer ouder naar buitenland verhuist

Petervi
Topic Starter

Co-ouderschap wanneer ouder naar buitenland verhuist

#1 , 03 okt 2014 12:53

Wat kan juridisch in onderstaande scenario:

Er is co-ouderschap.
Een ouder heeft NL-nationaliteit, woonde in BE en beslist nu terug te verhuizen naar NL.
Hoewel dit quasi naast de deur ligt, is het wel 'buitenland'.

Heeft de andere ouder nu een kans het gehele ouderschap op zich te nemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 03 okt 2014 13:55

pervi je hebt het waarschijnlijk over verblijfsco-ouderschap of het omgangsrecht. Co-ouderschap - lees gedeeld ouderlijk gezag - heeft iederéén per wettelijke definitie. Of je nu in Antwerpen of Tokio woont. Je bedoelt dat de in Belige residerende wil proberen het volledige verblijf bij zich te krijgen. Als de afstand niet al te onoverkomelijk is, zal en rechter niet geneigd zijn om de verhuis naar Nederland als argument te gebruiken om de omgangsregeling te wijzigen. Maar ik kan me dindenken dat een afstand van meer dan 40 km, lastig zal zijn om een vlot en aangenaam verblijfsco-ouderschap aan te houden. Ik denk dat de beide ouders vooral samen eens moeten overleggen wat zo min mogelijk "heen en weer-verhuisstress" bezorgt aan het kind....

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”