Vertrekken met mijn kind, maar weet niet hoe

Zikki
Topic Starter

Vertrekken met mijn kind, maar weet niet hoe

#1 , 25 sep 2014 09:12

Al meer dan 12 jaar woon ik samen met mijn vriend (die nog getrouwd is) en we hebben samen een dochtertje van 6 jaar.
4 maand geleden heb ik ontdekt dat hij me al meer dan 7 jaar bedriegt, ik had na een paar weken van frustratie enz... besloten om hem een tweede kans te geven vooral omwille van ons dochtertje.
Ondertussen ben ik er achter gekomen dat hij me weer aan het bedriegen is en ik weet zelfs met wie , hij stuurt een bericht naar me via Messenger (waar je precies kan zien waar hij dit vandaar stuurt), vindt gelnagels in zijn broekzak enz...
Nu is voor mij de maat vol en ik wil hem verlaten maar weet niet goed hoe ik dit moet doen met ons dochtertje, het liefst van al wil ik gewoon vertrekken als een dief in de nacht zodat hij thuis komt en we zijn er niet meer, van alle huisraad moet ik niets hebben dit wil ik allemaal achterlaten en enige wat ik wil meenemen is onze dochter en ik wil dan ook het liefst terug in de buurt van mijn familie gaan wonen die zo ongeveer 50 km hiervandaan wonen.
Nu is mijn vraag bega ik hier een misdrijf mee als ik gewoon vertrek zonder dit eerst te bespreken met hem, of is het beter om eerst een advocaat te nemen?
Ik hoop dat er iemand mij hiermee kan helpen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 25 sep 2014 09:27

is je vriend nog wettelijk gehuwd met een andere vrouw?
En wonen jullie feitelijk samen gedomicilieerd? Een advocaat is op dit ogenblik niet nodig.
Je kan je formeel tot de vrederechter wenden om vooraf te kennen te geven dat je de gezinswoonst verlaat met je kind (en de redenen), dat de vader van je kind nog steeds gehuwd is met een andere persoon. (zoals je nu samenwoont heb je totaal geen wettelijke rechten: als je vriend overlijdt kan zijn familie alle goederen in beslag nemen.
Dan wordt er akte genomen van je voornemen en is dit geen gezinsverlating. Indien je zomaar verdwijnt is dit gezinsverlating én ontneem je de vader zijn wettelijk omgangsrecht met zijn kind. Best op een officiele manier vertrekken dus.

Zikki
Topic Starter

#3 , 25 sep 2014 10:11

Ja hij is nog steeds getrouwd
Kan ik zomaar zelf kontakt opnemen met een vrederechter ?

Reclame

eylis

#4 , 25 sep 2014 14:10

je kan naar het plaatselijk vredegerecht stappen om te vragen (aan de onfobalie) hoe je je aanraag moet richten. Ze leggen dat daar uit. Ik geloof dat je daartoe een verzoekbrief moet opstellen.

Zikki
Topic Starter

#5 , 25 sep 2014 16:02

Heb ondertussen kontakt gehad met het vredegerecht en daar vertelde ze dat dit sinds 1 September 2014 gewijzigd is naar familierechtbank

fieke0509

#6 , 25 sep 2014 16:04

Dat klopt ook, maar hebben ze je verder nog raad kunnen geven?

Zikki
Topic Starter

#7 , 25 sep 2014 18:05

Nee verder niets ik moest maar kontakt opnemen met de rechtbank

eylis

#8 , 25 sep 2014 18:25

Ik dacht dat je je vertrek dit nog steeds bij het vredegerecht kan melden. Het gaat niet om een vonnis dat uitgesproken moet worden, maar de officiele mededeling van wat je gaat doen en waarom. En het nieuwe adres waar je momenteel zal verblijven. Dit omdat de vader dan geen klacht van gezinsverlating zou kunnen neerleggen of beschuldigen dat je zijn omgangsrecht verhindert. De familierechtbank is pas de volgende stap als jullie het zelf niet eens zouden geraken over de omgangs-verblijfsregeling van jullie kind. Dan wordt er een vonnis uitgesproken.
Maar misschien weet Fransiscus of je deze verklaring ook niet gewoon bij de plaatselijke politie kan neerleggen. Dan is het vooraf duidelijk dat je niet zomaar tersluiks er vanonder trekt met slechte bedoelingen?

j.demoor

#9 , 27 sep 2014 11:19

U bent vrij de samenwoning met uw vriend op ieder ogenblik te verbreken door hem te verlaten.

“Art.374.§ 1.Wanneer de ouders niet samenleven, blijven zij het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen...Bij gebreke van overeenstemming over de organisatie van de huisvesting van het kind, over de belangrijke beslissingen betreffende zijn gezondheid, zijn opvoeding, zijn opleiding en zijn ontspanning en over de godsdienstige of levensbeschouwelijke keuzes of wanneer deze overeenstemming strijdig lijkt met het belang van het kind, kan de bevoegde familierechtbank de uitoefening van het ouderlijk gezag uitsluitend opdragen aan één van beide ouders...”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.1253ter.Het verzoekschrift bevat naam, voornaam, beroep en woonplaats van de echtgenoten. Een schriftelijk verzoek wordt ondertekend door de eiser of zijn advocaat. De artikelen 1034bis tot 1034sexies zijn van toepassing op het schriftelijk verzoek.”(Gerechtelijk Wetboek).

Het verlaten van uw vriend heft de eventuele gemeenschappelijke huur niet op.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”