Erkenning van kind na 5jaar

uiltjes
Topic Starter

Erkenning van kind na 5jaar

#1 , 21 sep 2014 11:01

Heb eens een vraag... nergens lijk ik het antwoord te vinden ...

5 jaar geleden ben ik zwanger geworden. Mijn partner op dat ogenblik wou geen kinderen. Na dat hij wist dat hij vader ging worden niets meer van hem laten horen.
Toen ik 6 maand zwanger was heb ik mijn man leren kennen. Hij heeft mijn dochter meteen op zijn naam gezet en herkent.
Sinds 3 jaar heb ik terug contact met mijn ex en hij wil via dna test bewijzen dat hij de echte vader is en mijn dochter alsnog op zijn naam zetten.
Kan hij dit zomaar doen... of gelden daar regels voor ...???
voor mijn dochter is mijn man haar papa en wou willen dat graag zo houden en haar niet helemaal in de war brengen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 21 sep 2014 11:26

Laat de ex-vriend weten dat zoiets technisch inderdaad mogelijk is, maar dat het dan ook mogelijk is dat je via gerechtelijke weg met terugwerkende kracht alimentatie én de helft van biezonder (medische) kosten voor het kind) voor de afgelopen 5 jaar zal kunnen vorderen én verkrijgen. Al gauw een bedrag tussen 5000 en 10 000 euro. Als hij dàn nog wil dat hij wil laten bewijzen dat hij de biologische vader is, dan moet hij een rechtszaak aanvatten met een advocaat én de DNA-test aanvragen. Daar is ook alweer een pak geld voor nodig. Laat hem weten dat als de dochter wat groter is (en zo'n dingen kan bevatten) , je haar gerust aan hem wil voorstellen als biologische vader. Maar dat de consequentie ook zal zijn dat ze vragen zal stellen waarom hij niet bij jullie is gebleven. Dat ze dan ook ooit zal te weten komen dat de biologische vader op dat ogenblik geen kinderen wou en 5 jaar niets van zich heeft laten horen.
Als ik u was, zou ik ook eens contact opnemen met een psycholoog hoe en wanneer je jullie dochter in lichten over de juiste toedracht. Wznt ooit komt ze het wel te weten en als dat in de puberteit is, kan ze zich tegen u keren omdat u hiet niet vertelde. Meestal raad men aan het verschil uit te leggen tussen de echte papa: dat is de persoon die haar vanaf de zwangerschep, geboorte voor haar zorgt (uw man dus) en de biologische papa waarvan het zaadje afkomstig is. Zoals ik dit verhaal lees, is de biologische papa enkel dit. Was er géén intentie van zijnentwege om een kind te krijgen. Als hij nu voelt dat hij iets wil betekenen voor haar, zal hij dat moeten doen als een soort peter of suikeroom. Dat kan ook fijne relatie zijn.

Mariette

#3 , 21 sep 2014 11:34

Ik meen hier ooit ergens te hebben gelezen dat indien iemand een kind erkent en daar langer als twee jaar de vaderfunctie heeft aangenomen, hij juridisch gezien steeds als de officiële vader van het kind zal worden beschouwd, ook al is hij niet de biologische vader.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 sep 2014 12:19

Artikel 330, § 1, vierde lid, van het Burgerlijk Wetboek bepaalt :
« De vordering [in betwisting van de erkenning][...] van de persoon die de afstamming opeist moet worden ingesteld binnen een jaar na de ontdekking van het feit dat hij [...] de vader [...] van het kind is; [...]».

JPV

#5 , 22 sep 2014 12:54

maw: de vraag is of je bewijs hebt dat hij al meer dan 1 jaar weet dat hij de vader van het kind is?

Franciscus

#6 , 22 sep 2014 17:33

We hebben in België een ongelofelijke case inzake deze problematiek..

scorpioen

#7 , 22 sep 2014 18:55

We hebben in België een ongelofelijke case inzake deze problematiek..
Deze zaak is niet volledig hetzelfde als deze van de vraagsteller.

De heer B. is vader van D. B. omdat hij gehuwd was met de moeder van D. B. Vooraleer het vaderschap van A. kan vastgesteld worden, moet eerst het vaderschap van B. met succes betwist worden.

Art. 318, § 2, BW bepaalt dat de vordering van het kind moet worden ingesteld op zijn vroegst op de dag waarop het de leeftijd van twaalf jaar heeft bereikt en uiterlijk op de dag waarop het de leeftijd van tweeëntwintig jaar heeft bereikt of binnen een jaar na de ontdekking van het feit dat de echtgenoot zijn vader niet is.

Benieuwd hoe D. B. het probleem van die termijnen gaat oplossen. Werd de vordering in betwisting van vaderschap ingesteld binnen het jaar nadat D. B. ontdekte dat de heer B. niet haar vader is? Deze zaak zou dus wel eens met een sisser kunnen aflopen: vordering in betwisting van het vaderschap van de heer B. onontvankelijk, wegens laattijdigheid.

duma

#8 , 23 sep 2014 11:42

Als u kan bewijzen dat de biologische vader al meer dan een jaar weet dat hij de vader is, kan de betwisting niet meer.
De vraag is dus: kan u dat bewijzen? Hebt u nog mails e.d. van u en uw ex over uw zwangerschap? Misschien een betaling van de gynaecoloog vanuit een gemeenschappelijke rekening? Ik zeg maar wat ...

eylis

#9 , 23 sep 2014 12:20

Als je geen papieren bewijzen hebt waaruit blijkt dat de biologische vader al veel langer wist dat hij dit kind verwekt had: hier een simpele tip.
Je belt de biologische vader op en registreert intussen dat telefoongesprek (dat mag wettelijk, zolang jijzelf deelneemt aan het gesprek moet de gebelde persoon niet weten dat je het geprek registreert) Je stelt de vraag aan de biologische vader waarom hij nu pas de erkenning van het kind aanvraagt en niet bij de geboorte van jullie kind contact gezocht heeft of de erkenning er van gevraagd. Zijn antwoord zal bewijzen dat hij al lang wist van zijn vaderschap.

JPV

#10 , 23 sep 2014 14:24

Benieuwd hoe D. B. het probleem van die termijnen gaat oplossen. Werd de vordering in betwisting van vaderschap ingesteld binnen het jaar nadat D. B. ontdekte dat de heer B. niet haar vader is? Deze zaak zou dus wel eens met een sisser kunnen aflopen.
Zou de vaststelling dat haar vader niet haar echte vader is, niet pas deze maand gebeurd zijn bij de DNA analyse van haar wettelijke vader?

duma

#11 , 23 sep 2014 15:56

Als je geen papieren bewijzen hebt waaruit blijkt dat de biologische vader al veel langer wist dat hij dit kind verwekt had: hier een simpele tip.
Je belt de biologische vader op en registreert intussen dat telefoongesprek (dat mag wettelijk, zolang jijzelf deelneemt aan het gesprek moet de gebelde persoon niet weten dat je het geprek registreert) Je stelt de vraag aan de biologische vader waarom hij nu pas de erkenning van het kind aanvraagt en niet bij de geboorte van jullie kind contact gezocht heeft of de erkenning er van gevraagd. Zijn antwoord zal bewijzen dat hij al lang wist van zijn vaderschap.

Goede tip!
Weet dat je altijd een gesprek mag opnemen waar je zelf aan deelneemt.
Er moet namelijk één deelnemer teostemming geven, en uiteraard geef je die aan jezelf.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”