Samenlevingscontract voorwaarden

jellevanheuzen
Topic Starter

Samenlevingscontract voorwaarden

#1 , 08 sep 2014 22:53

Beste,

Ik had een vraag ivm met een samenlevingscontract. Ik zal u even de situatie uitleggen. Mijn vriendin en ik willen gaan lenen voor aankoop huis. Maar omdat ikzelf over een groot eigen kapitaal beschik wil ik eerst en vooral alles laten beschrijven om mijn kapitaal veilig te stellen.
Mijn vriendin zal enkel geld geleend van de bank in de inboedel steken en niks eigen kapitaal.
Maar is het ook mogelijk om aantegeven in het contract als wij een relatiebreuk meemaken wie dan in het huis zal blijven wonen ? Als dit vantevoren op papier overeengekomen staat dat ikzelf in het huis zal blijven wonen en de lening zal overnemen. En haar dan het geld betaal wat zij betaald heeft voor de lening en de inboedel.

Als dat op papier kan gezet worden en de partner is hiermee akkoord? Is dit dan een bindende en wettelijke maatregel als dit voorvalt?
Want ik heb gelezen dat als je vriend/vriendin wat moeilijk doet dat zij net zoveel recht heeft als jou. voor de helft van de waarde van het huis op te eisen. En dat ze een verkoop van het huis kan eisen. (Wat haar misschien zelf ook niet voordeliger uitkomt maar als je echt in een ruzie ligt doen mensen soms gekke dingen).

Mvg

Jelle

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 sep 2014 13:41

Jullie zijn blijkbaar feitelijk samenwonend. Eerst en vooral , ik hoop dat zij dan NIET meetekent voor een hypothecaire lening op dat huis. Want dan zijn de mogelijke problemen te groot.
Ik stel voor dat jullie met een notaris praten. Die moet dan toch tussenkomen voor een samenlevingscontract. Een ongelijke inbreng bij de aankoop , dat kan. Het wordt ook in de akte beschreven. Een afspraak wat en hoe bij echtscheiding kan in het samenlevingscontract opgenomen worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jellevanheuzen
Topic Starter

#3 , 11 sep 2014 08:23

Beste,

Klopt wij zijn feitelijk samenwonend.
Dus mijn beste optie zou zijn de lening zelf aangaan op eigen naam.?
Zodra we samen lenen en we gaan uit elkaar dan kunnen er dus toch nog problemen ontstaan?
Omdat ze evenveel recht heeft op de helft van het huis als ik dat goed begrijp?
dus in principe kan je bij de notaris niet op voorhand in het contract laten opnemen wie in het huis zal blijven wonen en de lening verder zal afbetalen bij een relatiebreuk?
Het mes zal dus altijd langs twee kanten snijden als we samen die lening aangaan?

Alvast bedankt,

Jelle vh

Reclame

wanton

#4 , 11 sep 2014 09:00

Ieder leent op zijn naam met hypotheek, zeker geen gezamenlijke lening. Bij einde van de relatie is het bijna ondoenbaar dan om een naam te laten schrappen. Via een akte kan nu bepaald worden hoe één en ander wordt geregeld. Een notaris kan uw concrete situatie best inschatten. Ook zijn niet alle banken even soepel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”