Samenwonen in koopwoning partner

Astrake
Topic Starter

Samenwonen in koopwoning partner

#1 , 05 aug 2014 15:36

Onder het mom "bezin eer ge begint"...

Mijn vriend en ik willen gaan samenwonen in zijn huis (eigendom). Ikzelf heb geen eigendom, ik huur. We zitten gelukkig op dezelfde lijn wat betreft de verdeling van de kosten. Mijn vriend wil mij (en mijn kind) "veilig" stellen moest hij bvb. overlijden. Hij wil immers vermijden dat ik met mijn kind op straat kom te staan. Hijzelf heeft ook 2 kinderen, het is niet de bedoeling dat ik mij "inkoop" in de woning.

Hoe regelen we dit best wettelijk gezien?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 aug 2014 15:52

Wettig samenwonen met samenlevingscontract indien jullie niet huwen.
Dan hebt u het meeste zekerheid.

duma

#3 , 07 aug 2014 11:00

Niet volledig akkoord.
Bij wettelijk samenwonen krijgt u inderdaad het vruchtgebruik over de woning: u mag daar tot uw dood blijven wonen.
Echter, per testament kan hij u dit afnemen en dit zal u niet weten tot aan zijn overlijden.
Bij gehuwden is dat niet het geval. Om dus echt 'veilig' te zijn, moet je trouwen, evt met scheiding van goederen.

Bij feitelijk samenwonen hebt u sowieso niet het vruchtgebruik tenzij hij het expliciet in zijn testament zet. Dat is dus niet aan te raden.

Reclame

j.demoor

#4 , 07 aug 2014 11:52

“Art.745octies. § 1. De langstlevende wettelijk samenwonende verkrijgt, met welke erfgenamen hij ook tot de nalatenschap komt, het vruchtgebruik van het onroerend goed dat tijdens het samenwonen het gezin tot gemeenschappelijke verblijfplaats diende en van het daarin aanwezige huisraad...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“Art.1476.§ 1. Een verklaring van wettelijke samenwoning wordt afgelegd door middel van een geschrift dat tegen ontvangstbewijs wordt overhandigd aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeenschappelijke woonplaats. Dat geschrift bevat de volgende gegevens :...”(B.W.).

“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”