woning eigendom vrouw, wil man vruchtgebruiker maken

izzie66
Topic Starter

woning eigendom vrouw, wil man vruchtgebruiker maken

#1 , 30 jul 2014 22:21

Dit is onze situatie: De woning staat volledig op naam van vrouw in akte beschreven en heeft de volle eigendom van de woning.
Man is wel mede-schuldeigenaar in de lening van het woonkrediet van deze enige gezinswoning. (man heeft verder geen andere woning meer)
Man heeft 2 kinderen (A & B) uit vorig huwelijk. Samen zijn man en vrouw wettelijk samenwonend en hebben 2 kinderen ( C & D) die er kwamen gedurende hun wettelijk samenwonen.

Dit zijn onze vragen:
Momenteel kan in fiscale aangifte enkel woonbonus genoten worden voor vrouw en niet voor man, gezien volle eigendom op naam vrouw staat.
zouden graag situatie bekomen waarbij man ook woonbonus kan inbrengen (eventueel d.m.v. bekrachtiging via een akte maar dan de "goedkoopste" oplossing)
Denken hierbij aan te huwen en de woning in te brengen in een soort huwelijkscontract of gemeenschap (?)
(in verleden ooit door notaris vermeld dat het zo goedkoop "zonder registratierechten te moeten betalen" kon opgelost worden.
Probleem in dit geval: worden de 2 kinderen (A&B) uit vorig huwelijk man dan ook wettelijke erfgenamen op de woning?
Willen die situatie nu vermijden. Willen bekomen dat man zekerheid heeft in de woning te kunnen blijven wonen tot hij sterft zonder dat eigen kinderen (C&D) vader later uit het huis kunnen zetten indien moeder (die eigenaar is) als eerste zou sterven, maar willen vermijden dat kinderen man (A&B) door huwelijk van man en vrouw erfrechten op de woning verkrijgen.

Is een soort huwelijk met contract mogelijk waarbij de naakte eigendom van de vrouw blijft maar de man vruchtgebruiker van de gezinswoning wordt?
Wat voor soort contract moet er dan concreet genomen worden?
Blijven kinderen (C&D) dan volledig erfgenamen van de later te erven gezinswoning of krijgen kinderen (A&B) dan ook recht op verdeling na overlijden van man en vrouw?
Kan door middel van dergelijk huwelijk met man tot vruchtgebruiker te maken een woonbonus fiscaal ook voor man ingebracht worden dan?
(volgens ik de regelgeving onder woonbonus leest dien je eigenaar in volle eigendom of vruchtgebruiker te zijn, hoe kan man in onze situatie vruchtgebruiker worden van de woning van de vrouw?)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 jul 2014 22:26

Een wettelijk samenwonende verkrijgt automatisch het vruchtgebruik van de gezinswoning waarvan de overleden partner eigenaar was.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

izzie66
Topic Starter

#3 , 30 jul 2014 22:55

Dank Roharro, in huidige situatie is man dus al zeker dat hij levenslang in gezinswoning kan blijven wonen.
en een idee hoe het best aan pakken indien er beslist wordt te huwen en willen voorkomen dat kinderen uit vorig huwelijk man aanspraak op de woning kunnen maken?
En hoe man ook kan bekomen woonbonus te genieten in de belastingaangifte?

Reclame

duma

#4 , 31 jul 2014 12:57

De kinderen uit een vorig huwelijk blijven reservataire erfgenaam van hun ouder en zullen dus steeds hun deel erven van hun vader.
De vader kan wel via testament een (beperkt) deel vrij wegschenken. De grootte van dat deel hangt af van het aantal kinderen, maar is minstens 1/4e. (1/3e bij twee kinderen, 1/2e bij 1 kind.)

wanton

#5 , 31 jul 2014 17:12

De oplossing zou (kunnen) zijn : trouwen volgens het wettelijk stelsel én de woning NIET in de gemeenschap brengen. De man kan, na vooroverlijden van de vrouw, blijven wonen : hij is levenslang zeker van het volledige vruchtgebruik. Enkel de gezamenlijke kinderen erven (een deel van) de woning , voorlopig in blote eigendom.
Bovendien : in het wettelijk stelsel zijn de inkomsten van een eigen goed , hier het KI van de woning , gezamenlijk. Ook de eventuele huur is voor beiden. Deze situatie - genieter van het inkomen van de woning- is voldoende als lener om de woonbonus te genieten.
Ik citeer Belastingalmanak :Gehuwden onder het wettelijk stelsel die een gezamenlijke lening aangaan met betrekking tot een eigen goed van één van hen, kunnen beiden van de aftrek genieten.

In Vlaanderen moet men gehuwd zijn én mede-ontlener om te kunnen genieten van de woonbonus.Volgens een ander item op het forum zou in Wallonië dit ook toegepast worden voor feitelijke samenwoners. En dat is tegen de wetgeving.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

izzie66
Topic Starter

#6 , 31 jul 2014 21:46

Heel erg bedankt voor uw duidelijk antwoord Wanton.
We gaan 20 augustus ook langs bij onze notaris om dit onderwerp aan te kaarten maar ben tevreden dat we al weten dat er een mogelijke oplossing voor onze vraag is.

wanton

#7 , 01 aug 2014 11:20

Oké Izzie. Toch nog deze bedenking : uw vriend moet u echt heel graag zien dat hij mee de lening ondertekent , met alle risico's , zonder iets in de plaats te krijgen.
Toet-anch-Amon

izzie66
Topic Starter

#8 , 01 aug 2014 23:04

Een terechte bedenking Wanton en is inderdaad zo dat hij me heel graag ziet en is ook wederzijds.
Heb hem ook verteld dat hij daarmee in feite risico's nam/neemt als ik een bitch zou zijn en hem zou verlaten.
Maar heb 2 kinderen met hem en geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om dat ooit te doen en mocht het toch zo'n vaart lopen dat het zo ver komt dat 1 van de 2 de ander verlaat dan verkopen we het huis en delen kosten of opbrengsten...
Feit is dat hij mij nog meer vertrouwd of gunt dan zijn eigen kinderen om wat er in verleden al gebeurd is in zijn vorig gezin... En hij weet ook wat hij aan mij heeft na wat ik in verleden al voor hem gedaan heb toen hij in problemen zat...
Toch bedankt voor je terechte bedenking, hij leest dit met ons mee trouwens! We zijn ons zeker beiden goed bewust van de bevoordelingen voor mij en onze kinderen en de benadelingen voor hem en zijn kinderen uit vorig huwelijk.

wanton

#9 , 02 aug 2014 12:27

Was van mijn kant ook niet slecht bedoeld , Izzie. Ik wens jullie alle succes en geluk!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”