Relatiebreuk

Tropicos
Topic Starter

Relatiebreuk

#1 , 23 jul 2014 23:09

Situatie:

Paar maanden geleden zijn we verhuisd naar een nieuw appartement.
We hebben beide onze naam op het huurcontract staan en beide getekend.

Nu paar weken ontdekt dat ze vreemd gaat en mij buiten wilt/wou krijgen.
Hiervan ook bewijs (al heb ik geen idee of dit als bewijs kan dienen) op facebook heeft ze berichten waarin ze expliciet zegt dat ze mij buiten wilt hebben, alsook dat ze relatie heeft met iemand anders.

Situatie vandaag:
Ik heb haar verteld dat ik weet dat ze vreemd gaat. Ze verteld mij ook dat ze wilt dat ik iets anders zoek, maar dat dit mijn keuze is.

Nu wil ik mijn naam kunnen schrappen uit dat huurcontract, omdat ik angst heb dat ze later geld zou kunnen vragen.
Ook heb ik ergens gelezen als je je naam uit een huurcontract laat schrappen dat je nog 3 maanden moet voort betalen.

Hoe neem ik dit best aan?
Heb ook nog niets laten weten aan de verhuurder.

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jul 2014 23:25

De drie partijen moeten daarover akkoord zijn dus beide huurders en de verhuurder.
Kan zijn dat verhuurder dat weigert .. bij contractverbreking is er inderdaad een schadevergoeding te betalen.
Hangt af van type contract en looptijd.
Al eens lezen vanaf pag 60 zijn er schema's
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Tropicos
Topic Starter

#3 , 24 jul 2014 08:01

Bedankt voor de reactie.

Het gaat om een 3-6-9 contract.
Dus het is best dat ik al een aangetekende brief hiervoor naar de verhuurder stuur?
Moet ik hierin dan ook de hele situatie uitleggen?

Reclame

duma

#4 , 24 jul 2014 11:40

Dat moet u zelf weten, wat u vertelt.
Persoonlijk zou ik eerst een telefoontje doen. Een AS kan wel eens verkeerd (opdringerig) overkomen bij de huisbaas en dat kan je nog altijd doen als de huisbaas telefonisch zou weigeren.

Let wel op wat Fransiscus daar zegt: iedereen moet akkoord zijn, dus ook je ex. Je maakt dan een document op waaruit blijkt dat jij geschrapt wordt vanhet huurcontract in zoveelvoud als er partijen zijn: een voor verhuurder en een voor elke huurder. Iedere partij moet ook tekenen, anders is de schrapping niet geldig. Spreek ook af wat er met de waarborg gebeurd: Als jij daar een deel van betaalde, heb je uiteraard recht op jouw deel.

Die drie maanden blijven betalen is zever. Je betaalt mee zolang je op het huurcontarct staat, zodra je geschrapt bent, heb je geen verplichtingen meer.

Als de verhuurder of je ex de schrapping weigeren, moet je via de vrederechter de ontbinding van het huurcontract bekomen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 jul 2014 15:38

Die drie maanden blijven betalen is zever. .
Toch vreemd hoe sommige wetteksten een eigen leven gaan lijden, en hoe die dan soms worden geïnterpreteerd door de mensen.

Tropicos
Topic Starter

#6 , 28 jul 2014 20:06

Heb met de verhuurder gebeld. Deze wou eerst het verhaal horen van mijn ex.
Nu blijkt dat mijn ex niet wilt dat ik verhuis, terwijl ze dit uitdrukkelijk tegen mij paar keer heeft gezegd, ook via sms bericht.
Ze beseft dat ze alleen komt te staan en alles zelf zal moeten betalen.

Wat is nu het beste dat ik doe hieraan?
Want verhuizen zal ik sowieso doen.

duma

#7 , 29 jul 2014 10:46

Zorgen dat u uit het huurcontract geschppat wordt, want anders kan de verhuurder ten alle tijden bij u komen aankloppen als uw ex niet meer betaald.
Dat doet u door een akkoord tot die schrapping te hebben met de verhuurder en uw ex. (staat hierboven ook beschreven)

Mogelijke pistes:
- iedereen gaat akkoord en jullie maken die schrapping op, exemplaar voor iedereen, gehandtekend door alledrie.
- verhuurder gaat niet akkoord (bv omdat hij schrik heeft dat uw ex niet alleen zal kunnen betalen): u stelt uw vraag nogmaals per AS zodat u de weigering van huisbaas op papier hebt, u gaat naar de vrederechter voor de ontbinding van het huurcontract OF u doet de opzeg (indien uw huurcontract dat toelaat, maar dat is dan weer een andere vraag)
- uw ex gaat niet akkoord, maar verhuurder zou wel willen: U maakt haar duidelijk dat u niet van zin bent om nog medeverantwoordelijk te zijn voor het appartement dat zij alleen huurt en dat u bij weigering geen andere keuze zal hebben dan via gerechtelijk weg uw gelijk te behalen. Dat kan face to face, maar ook via een AS. U kan ook verwijzen naar het feit dat zij de relatie verbroken heeft en de ettelijke keren dat zij u de opdracht gegeven om een andere woonplaats te zoeken. Dat er twee mogelijkheden zijn: Samen de opzeg geven van het appartement (ALS het huurcontract dat toelaat) of, zoals ook door de huisbaas goedgekeurd, uw ex die het contract alleen verder zet. Dat laatste is voor u echter enkel mogelijk indien ook de schrapping officieel gebeurd.

Wat voor huurcontract hebben jullie?

Tropicos
Topic Starter

#8 , 29 jul 2014 22:52

Vandaag heeft ze met de huurbaas gebeld, het kwam erop neer dat hij zeker wou zijn dat zij alleen de huur zou kunnen betalen.
Zij heeft haar akkoord gegeven, hierna heeft ze een afspraak gemaakt met hem.
Hij zou samen met haar een nieuw huurcontract opstellen.
Echter heeft hij niet vernoemd dat ik ook aanwezig moet zijn voor de schrappig van mijn naam uit het huurcontract.

Is het dus goed dat er enkel een nieuw contract opgesteld word en is het vorige contract da nietig of moet er toch uitdrukkelijk een document zijn met de schrapping van mijn naam van het vorige contract?

Mijn ex wilt ook dat ik een contract onderteken dat ik haar nog 3 maand de helft van de huur betaal, natuurlijk heb ik deze niet ondertekend en gezegd dat ik wil afwachten tot na de afspraak met de huurbaas.

Indien er toch document moet ondertekend worden voor de schrapping van mijn naam, heeft iemand hier een voorbeeld document van? Moet ik dit dan ook ondertekenen in hun bij zijn of mag dit vooraf al?

Alvast bedankt

duma

#9 , 31 jul 2014 12:02

Er is helemaal geen nieuw contract op te stellen, want er is een oud contract dat niet is opgezegd. Het klinkt allemaal mooi, maar het pand is op deze moment verhuurd aan u en uw ex en jullie hebben een contract. De verhuurder kan dus GEEN nieuw contract maken voor hetzelfde pand als er reeds een contract is. Dan zou hij hetzelfde goed tweemaal verhuren. Het probleem voor u (medeverantwoordelijkheid) zou dus kunnen blijven bestaan als de eigenaar van slechte wil is of uw ex ooit in de problemen komt met betalen.

Het is ook beter voor uw ex dat dit oude contract gewoon doorloopt met de schrapping van uw naam er als addendum aan: zo komt ze sneller in haar tweede en derde jaar van de huur en zullen de boetes voor haar bij eventuele vroegtijdige opzeg, kleiner zijn. Nieuw contract betekent ook nieuw plaatsbeschrijving misschien? Want de oude PB hoort bij het oude contract? Misschien moet ze weer een PB betalen dan?

Ook administratief is dit een pak gemakkelijker: Gewoon één papier in drievoud waarin heel kort een verklaring staat dat u geschrapt wordt uit het huurcontract en daarbij ook van alle verantwoordelijkheden ten aanzien van het contract ontslagen wordt. Jullie tekenen dat alle drie en krijgen allemaal één exemplaar. De verhuurder laat dit dan best ook registreren als addendum bij het contract.

Maar het vorige contract is niét nietig omdat er een nieuw is. Het is eerder omgekeerd: er kan geen nieuw zijn omdat er een oud is dat niet werd opgezegd of ontbonden.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”