Eigenaar echtelijke woning

Rik1002
Topic Starter

Eigenaar echtelijke woning

#1 , 12 jul 2014 22:14

Mijn echtgenote is een onverbeterlijke alcoholicus met tal van gevolgen voor haarzelf en haar omgeving. Ze erkent de problematiek niet en is niet bereid zich door hulpverlening te laten helpen. Ik ben gehuwd met haar 'met scheiding van goederen', en wij wonen samen in hetzelfde huis met onze dochter. Ik overweeg de echtelijke woont te verlaten om alleen te gaan wonen. De echtelijke woonst is mijn persoonlijke eigendom. Zij wil met onze dochter blijven wonen in de echtelijke woning.

Heb ik meer rechten dan mijn echtgenote om in de echtelijke woning te blijven wonen met mijn dochter of niet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 13 jul 2014 10:24

Het is jouw huis en je bent getrouwd met scheiding van goederen. Als u (uiteindelijk) overweegt om te scheiden behoudt u uw eigendom en bijft u er wonen.
Maar als gehuwde personen ligt het iets anders. Deze woning is beschermd als gezinswoning en jullie hebben beiden evenveel rechten daar te verblijven. Dat zou tot de eigenaardige situatie kunnen leiden dat je vertrekt naar een ander woning tot je overgaat tot een scheiding, waarna je vrouw moet vertrekken en jiij weer in je eigen woning trekt.
Dat is een beetje de omgekeerde wereld. Bovendien zou het echt wel wenselijk zijn (als het alcoholprobleem écht een zware gevolgen heeft) dat jij voorlopig je dochter bij je kan laten wonen, zodat je vrouw tot rust kan komen en eventueel behandeld.
Ik begrijp dat je vrouw (nog) niet wil horen van hulpverlening. En dat je al geprobeerd hebt om haar daarvan te overtuigen. Je hebt dus geprobeerd haar te helpen. Dan is het tijd om haar voor de keuze te stellen door confrontatie met de gevolgen van haar probleem.
Stelt ze handelingen die gevaarlijk (of zelfs strafbaar) zijn? Zoals autorijden onder invloed, of erger nog, rijden onder invloed met uw dochter in de wagen?
Dan moet je van deze (herhaaldelijke) feiten klacht neerleggen bij de politie. Wanneer ze voor de objectieve en voldongen vaststelling van haar gedrag komt te staan en meer nog: de wettelijke gevolgen er van, kan geprobeerd worden een afsprakenplan te maken. Vraag daarbij hulp van een professionele hulpverlener. Een medisch-sociaal assistent die de alcoholroblematiek kent. Je vrouw blijft best niet alleen wonen met jullie dochter in jullie huis. Is je dochter nog minderjarig? Dan zéker niet. Is ze meerderjarig: vraag aan je dochter wat ze zelf wenst.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”