Hypothecaire lening bij huwelijk

Camino
Topic Starter

Hypothecaire lening bij huwelijk

#1 , 07 jul 2014 00:21

Dag allen,

Ik ben eigenaar van een woning waarvan de hypothecaire lening nog niet helemaal afbetaald is.
Voor zover ik het begrijp voorziet het wettelijk stelsel in een onderscheid tussen "eigen vermogen" vóór het huwelijk en "gemeenschappelijk vermogen" opgebouwd na het huwelijk.

Als ik op deze manier zou trouwen blijf ik dus eigenaar van de woning, maar wat gebeurt er met de hypothecaire lening?
Kan deze vanaf dat moment enkel nog afbetaald worden met geld uit het gemeenschappelijk vermogen, en indien ja wat zijn hiervan de gevolgen bij een scheiding? :?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 07 jul 2014 14:46

Jawel, als u alleen eigenaar blijft en de schuld wordt afbetaald met gemeenschappelijk geld, ontstaat er een schuld van uw eigen vermogen aan de gemeenschap. Die moet bij een eventuele scheiding vergoed worden aan die gemeenschap.
Indien u het meent met dit huwelijk én het resterend bedrag van de lening is nog vrij hoog , kan u eraan denken om de woning én de lening in de gemeenschap te brengen. Uw partner wordt mede-eigenaar maar kan dan ook genieten van de fiscale aftrek van de lening. In het betreffend huwelijkscontract laat u ook de voorwaarden noteren van vergoedingen bij een scheiding. Voor concretere info verwijs ik naar uw notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Camino
Topic Starter

#3 , 07 jul 2014 22:04

Een concreet voorbeeld met ronde cijfers om te zien of ik het goed begrijp:

* Eigen vermogens van beide partners bedragen 0€ bij aanvang huwelijk.
* De hypothecaire lening van partner A bedraagt 80.000€ en wordt volledig afbetaald tijdens het huwelijk (WS).
* Scheiding volgt, ondertussen is er een gemeenschappelijk vermogen opgebouwd van 100.000€.

> Partner A moet de 80.000€ uit eigen vermogen terug in de gemeenschap brengen, wat het totaal brengt op 180.000€
> De gemeenschap wordt bij helfte verdeeld over de eigen vermogens: Partner A = -80.000 + 90.000 = 10.000€, Partner B = 90.000€.
Correct?

-----

Kan u ook een klein beetje uitwijden over "voorwaarden van vergoedingen bij een scheiding" aub?
Dit is voor mij een nieuw begrip en ik bereid me graag goed voor op een gesprek met de notaris.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”