probleemsituatie thuis

L.Peeters
Topic Starter

probleemsituatie thuis

#1 , 27 mei 2014 11:08

Hallo,

bij mij thuis zitten we met een groot probleem. De vriend van mijn ma woont bij ons in, maar de laatste tijd gaat het van kwaad naar erger. Hij scheld ons uit, steelt geld, bedriegt mijn ma, manipuleert, en zit met hard drugs te experimenteren. Mijn jongste broer van 15 woont ook thuis, maar die durft niet alleen thuis blijven met de vriend van mijn ma. Op dit moment is de vriend van mijn ma haar overal aan het zwart maken, zeker op haar werk. Mijn ma is zelfstandige verpleegster en heeft een praktijk van 20 jaar opgebouwd. Natuurlijk wil mijn ma breken met hem. Het is teveel geweest voor iedereen. Echter heeft dat de situatie alleen maar erger gemaakt. Hij maakt dingen in huis kapot, verstopt mijn ma haar autosleutel, gooit brieven van haar in de vuilbak, enz... Hij bedreigt haar constant om dan te zeggen dat hij van haar houdt.
We hebben al hulp gezocht bij het CAW, een psychiater, de wijkagent, enz.... Daar is het allemaal hetzelfde antwoord: gooi hem buiten!!! Natuurlijk wil iedereen dat hier, maar hij wil niet. Hij doet ook geen moeite om iet anders te zoeken. Integendeel, hij vindt het zelf leuk om te zeggen dat hij hier blijft wonen om mijn ma haar leven en iedereen hier om zeep te helpen.
Mijn vraag is nu wat we wel en niet kunnen doen om hem alsnog tegen zijn zin buiten te zetten. Hij staat wel bij ons ingeschreven, maar het huis en de grond is eigendom van mij moeder.

Alvast bedankt.

Greetz,
L.Peeters

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 27 mei 2014 11:20

Uw moeder moet hem een aangetekend schrijven sturen om hem te verzoeken de woning tegen datum x te verlaten. (Ik neem aan dat zij niet gehuwd of wettelijk samenwonend zijn)
Meld in dat schrijven eveneens dat, indien hij hier geen gehoor aan geeft, u de nodige stappen zal ondernemen.

(en dat is de rechtbank - vrederechter)

Ik neem aan dat zijn domicilie wel degelijk bij jullie staat?

Vandebos

#3 , 27 mei 2014 13:36

In de tussentijd:

- voor de kostbaardere voorwerpen (met een junk is alles wat niet vast staat in gepantserd beton een risico) huur je best een opslagruimte bij bv shurguard waar je alle desbetreffende voorwerpen in kan opslaan.
- Laat je moeder een postbus bij het lokale postkantoor huren en een transferopdracht geven bij hetzelfde postkantoor dat haar post daarin dient gedeponeerd te worden (indien dit probleem zich voordoet in een kleine landelijke gemeente wil de postmeester wel eens vrijwillig de post in kwestie opzij leggen zodat ze hem op kantoor kan afhalen).
- Ga eens langs bij de lokale politiepost en verzoek samen met je moeder en minderjarige broer om een onderhoud met de commissaris. Leg hem de situatie uit, neem eventuele bewijzen en een chronologisch overzicht van de feiten reeds mee. Vraag hem vriendelijk om zijn interventie teams van de situatie in te lichten en hen interventieinstructies mee te geven indien jullie bellen.
- Maak van iedere bedreiging, daad van vandalisme, diefstal melding bij de politie (indien de de vriend thuis gebruikt en je MINDERJARIGE broer aanwezig is, bel je onmiddellijk de politie en verzoek je een interventie waarbij je duidelijk maakt dat het gaat om een aggressieve verslaafde met minderjarigen in het pand. Er zijn richtlijnen uit dat hierop moet ingegrepen worden.)
- Wanneer de politie langskomt voor eender welk feit verzoek je hen telkens vriendelijk tevens een drugstest af te nemen en de resultaten ervan in het verslag op te nemen.)

In het schrijven van Duma hierboven geeft je moeder hem dertig dagen na kennisname schrijven om te verhuizen. Er wordt tevens in vermeld dat indien zijn storend en destructief gedrag gedurende deze gedoogperiode blijft aanhouden er onmiddellijk een dossier bij het gerecht zal opgestart worden.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 mei 2014 16:41

Is die persoon daar ingeschreven dus staat daar officieel zijn adres?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”