Wij zijn wettelijk samenwonend en hebben samen een huis gebouwd waarvoor we een hypothecair krediet aangegaan zijn. De terugbetaling hiervan gebeurd via een gezamenlijke rekening die wij ook gebruiken om andere gezamenlijke kosten te betalen en alle aankopen voor ons kindje. Wij hebben elk ook nog onze persoonlijke rekening die we gebruiken voor onze eigen aankopen gaande van een cd tot onze wagen.
Beide zuiveren wij de gezamenlijke rekening aan maar het is niet zo dat we elk op hetzelfde tijdstip hetzelfde bedrag storten. Omdat mijn partner een nieuwe wagen gekocht heeft (bekostigd met middelen van de persoonlijke rekening van mijn partner) en een lager loon ontvangt, heb ik in de afgelopen jaren bijna 30.000 euro meer gestort op deze rekening. Uiteraard is dit geld gebruikt om rekeningen mee te betalen. Wij hebben steeds bijgehouden hoeveel ieder bijgedragen heeft. Wij zijn wettelijk samenwonend maar hebben geen samenlevingscontract.
Ik vraag me nu af wat er zou gebeuren als mijn partner en ik uit elkaar zouden gaan. Welke mogelijkheden zijn er om een financiële put te vermijden?
Alvast bedankt voor jullie reacties.