samenwonen, wettelijk regelen

ergernis2
Topic Starter

samenwonen, wettelijk regelen

#1 , 08 mar 2014 10:23

Hallo,

één van de kinderen gaat samenwonen. Leuke gebeurtenis maar we hebben toch een vraag : onze zoon heeft een huis gekocht en hopelijk blijft alles goed gaan in de relatie maar wat als het fout gaat ???? Welke vorm van samenwonen is de veiligste zodat de woning volledig van hem blijft, ook zolang er geen kinderen zijn .

Graag tips. Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
egeltje

#2 , 08 mar 2014 10:30

Het huis blijft bij samenwonen van hem. Enkel in geval van wettelijk samenwonen erft zijn vriendin het vruchtgebruik als hij zou overlijden

Verstuurd vanaf mijn HTC Desire X dual sim met Tapatalk

wanton

#3 , 08 mar 2014 17:20

Eeb koppel , dat via een verklaring op het gemeentehuis , wettelijk gaat samenwonen , leeft in een stelsel van scheiding van goederen. Ieder heeft zijn vermogen , inkomen en zo. Gezamenlijke kosten woren betaald door een inbreng van beiden. Er is geen wettelijk stelsel van erfrecht. De partner krijgt , maar niet verpliccht , het vruchtgebruik. De eigendom zelf gaat naar de officiële erfgenamen. Dat kunnen eventuele kinderen zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Oude Belg

#4 , 08 mar 2014 19:46

Ook bij een huwelijk (wettelijk stelsel) behoren de goederen die voor het huwelijk eigendom waren van een van de partners, persoonlijk eigendom.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 08 mar 2014 20:08

Ook bij een huwelijk (wettelijk stelsel) behoren de goederen die voor het huwelijk eigendom waren van een van de partners, persoonlijk eigendom.
Maar dan zijn de opbrengsten die daaruit voortvloeien wel gemeenschappelijk. Bij wettelijk samenwonen blijven die persoonlijk.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Oude Belg

#6 , 08 mar 2014 20:44

@ Roharro : klopt als een zwerende vinger.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

ergernis2
Topic Starter

#7 , 09 mar 2014 15:29

De partner krijgt , maar niet verpliccht , het vruchtgebruik.

Indien ik dan een besluit mag nemen is 'wettelijk samenwonen'het beste . Het is dus wel mogelijk om een aantal jaar vruchtgebruik of recht van bewoning toe te laten aan partner indien geen kinderen.

Idereen bedankt met de info.

j.demoor

#8 , 11 mar 2014 08:06

“Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, erfenis of testament...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Dit geldt des te meer bij ontbreken van huwelijk.

“Art.745bis.§ 1. Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap. Wanneer de overledene andere erfgerechtigden achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot de volle eigendom van het deel van de eerststervende in het gemeenschappelijk vermogen en het vruchtgebruik van diens eigen vermogen...”(B.W.).

“Art.745octies.§ 1. De langstlevende wettelijk samenwonende verkrijgt, met welke erfgenamen hij ook tot de nalatenschap komt, het vruchtgebruik van het onroerend goed dat tijdens het samenwonen het gezin tot gemeenschappelijke verblijfplaats diende en van het daarin aanwezige huisraad...”(B.W.).

De langstlevende feitelijk samenwonende kan enkel verkrijgen bij testament.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”