Beste,
Ik ga eerst de situatie schetsen. Binnen enkele maanden trouw ik. We nemen aan voor ons leven. Echter zijn we wel realistisch en beseffen we dat dit geen garantie is.
Ik bezit mijn eigen vennootschap met daarin een behoorlijk eigen vermogen. Bovendien is de vennootschap eigenaar voor 99% van een grond met daarop de woning waar we in wonen (ik ben privé voor 1% eigenaar). Ik ben ook de enige aandeelhouder van de vennootschap.
Ik heb reeds een bezoek bij mijn notaris achter de rug ivm ons huwelijkscontract, maar eerlijk gezegd ben ik er niet veel wijzer uit geworden. Volgens mij slaat ze zelfs de bal volledig mis. Zo beweert ze dat bij het wettelijk stelsel ervoor zorgt dat mijn vrouw recht zou hebben op de helft van alle toekomstige reserves die de vennootschap aanlegt indien het tot een scheiding komt. Volgens mij kan dit helemaal niet vermits een vennootschap een 3e persoon is in dit verhaal. Wat wel zou kunnen is dat ze recht heeft op de helft van eventueel uitgekeerde dividenten.
Anyway, de notaris gaf ons geen veilig gevoel. Wat we eigenlijk willen is het volgende:
In geval van een scheiding is het vermogen van de vennootschap en het gebouw beschermt. Maw mijn echtgenote mag hier geen aanspraak op kunnen maken.
In het geval dat ik sterf zou mijn echtgenote wel in het gebouw moeten kunnen blijven wonen en liefst zelfs kunnen beschikken over het kapitaal dat in de vennootschap zit. Zo kan ze financieel onafhankelijk blijven leven.
Indien mijn echtgenote na mijn dood zou hertrouwen en kinderen krijgen in dit nieuwe huwelijk, is het dan mogelijk om ervoor te zorgen dat de vennootschap enkel toekomst aan onze gemeenschappelijke kinderen, en niet ook aan de kinderen uit haar nieuwe huwelijk?
Ik hoop dat er hier iemand dergelijk verhaal ooit gezien heeft en mij raad kan geven. Ik vermoed dat wij sowieso met scheiding van goederen moeten trouwen en dat ik mijn echtgenote moet opnemen in een testament. Maar wat er allemaal wettelijk kan en wat correct is, ik heb er geen idee van. En zoals gezegd, mijn notaris was niet echt behulpzaam. Voor we een andere notaris opzoeken, zou ik toch graag een idee hebben van wat kan in mijn geval.
Alvast bedankt.