Aangekochte woning samen met broer

pierreke77
Topic Starter

Aangekochte woning samen met broer

#1 , 24 feb 2014 21:36

Dag forumgebruikers,

Vooreerst bedankt voor de tijd welke je steken in het lezen en eventueel ebantwoorden van mijn vraag.
Ik weet dat ik uiteraard een notaris zal moeten betrekken bij mijn vraagstuk.
Ik wou echter al eens op voorhand mijzelf informeren.

Situatie :
Broer en ik kochten beiden een woning aan. Wij hebben elk een afzonderlijk lening lopen.
Wij wonen beiden op de woning. De woning werd aangekocht in onverdeeldheid ( als ik het goed heb).

Probleem:
Ik heb een bod gedaan op een andere woning met mijn huidige partner.
Mijn broer en ik hebben een uitstekende verstandhouding. Wij hebben het al uitgebreid gehad over de mogelijke gevolgen en kunnen elkaar vinden in de "scheiding".

Welke opties hebben wij momenteel in ons hoofd zitten.

Optie 1 ) verkoop van de woning aan derden , onbekenden
- > vraag : wat met de meeneembaarheid van registratierechten ? Kan ik het volledige , max. meenemen gezien hij geen andere woning zou kopen maar huren ?

Optie 2 ) mijn vader koopt mijn deel in het huis uit.
-> vraag : dient dit alles vastgelegd worden met notaris ? Wat zijn de kosten hiervan ? Zal mijn vader opnieuw 10 % registratierechten en aktekosten enz moeten betalen ?

Zijn er verder nog zaken welke ik zeker rekening mee moet houden ?

Alvast bedankt voor de info !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 26 feb 2014 09:00

“Artikel 61/3. In geval van zuivere aankoop van een tot bewoning aangewend of bestemd onroerend goed door een natuurlijke persoon om er zijn hoofdverblijfplaats te vestigen, wordt zijn wettelijk aandeel in de rechten die overeenkomstig de artikelen 44, 53, 2°, of 57 verschuldigd waren op de aankoop van de woning die hem voorheen tot hoofdverblijfplaats heeft gediend of van de bouwgrond waarop die woning is opgericht, verrekend met zijn wettelijk aandeel in de rechten verschuldigd op de nieuwe aankoop, mits de nieuwe aankoop vaste datum heeft gekregen binnen twee jaar te rekenen van de datum van de registratie van het document dat aanleiding heeft gegeven : - ofwel tot de heffing van het evenredige recht, hetzij op de zuivere wederverkoop van de woning die hem voorheen tot hoofdverblijfplaats heeft gediend, hetzij op de verdeling van die woning waarbij de natuurlijke persoon al zijn rechten erin heeft afgestaan; - ofwel tot de vrijstelling van het evenredige recht bij de toepassing van artikel 159, 8°, hetzij voor de zuivere wederverkoop van de woning die hem voorheen tot hoofdverblijfplaats heeft gediend, hetzij voor de verdeling van die woning waarbij de natuurlijke persoon al zijn rechten erin heeft afgestaan...”(30 november 1939 Wetboek Registratierechten).

“Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt : § 2. De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn...”(Burgerlijk Wetboek).
‘Broer en ik kochten beiden een woning aan’ zodat elk van u geacht wordt eigenaar te zijn van de helft,tenzij bewijs van het tegendeel.

U kan slechts de registratierechten ’meenemen’ die betaald zijn op uw helft.

Vervreemding van onroerende goederen gebeurt noodzakelijk bij authentieke notariële akte. Uw vader-koper wordt belast op wat hij koopt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

pierreke77
Topic Starter

#3 , 01 mar 2014 20:54

beste J.demoor.

Hartelijk dank voor uw antwoord!

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”