Burgerlijk huwelijk door familielid?

steven84
Topic Starter

Burgerlijk huwelijk door familielid?

#1 , 28 feb 2014 19:09

Hallo,

Binnen enkele maanden trouwen ik en mijn vriendin voor de gemeente (burgerlijk huwelijk). De vader van mijn vriendin zetelt in de gemeenteraad en zou ons in principe kunnen trouwen (als de burgemeester en volgenden in lijn afstand doen / aangeven dat ze niet kunnen). Dat zou de viering een stuk persoonlijker kunnen maken.

Nu zou er echter nog ergens een wet zijn die voorschrijft dat een familielid geen andere familieleden mag trouwen. Ik vind hierover echter online niets terug. Heeft iemand hier ervaring mee, of een antwoord op?

Mag mijn vriendin haar vader, die in de gemeenteraad zetelt, ons trouwen? Of niet?

Alvast bedankt!
Steven

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
builder

#2 , 28 feb 2014 21:56

Dit onderwerp is het voorwerp geweest van de volgende parlementaire vraag:
Vraag van de heer Dirk Claes aan de vice-eerste minister en minister van Binnenlandse Zaken over "het optreden van de burgemeester als ambtenaar van de burgerlijke stand" (nr.14950)
http://www.dekamer.be/doc/CCRI/pdf/51/ic1290.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Vraag en antwoord op blz. 3. (blz. 9+10 van de pdf)

Korte samenvatting:

Een KB van 8 juni 1823 bepaalt inderdaad dat een ambtenaar van de burgerlijke stand zijn kinderen niet mag trouwen.
Als hij dat toch doet, is het huwelijk toch geldig.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”