geschonken keuken terug eisen?

yentl
Topic Starter

geschonken keuken terug eisen?

#1 , 16 feb 2014 10:52

Hallo,

even polsen. ik en mijn vriend hebben 1jaar samen gewoond.
Na bedrog en dergelijke heb ik hem met zijn reet op straat gezet.
Hij had veel meubels die van hem waren en deze heb ik terug gegeven.
icl. bepaalde geschonken meubels.

Nu is er nog 1 iets.
We hebben in die tijd een keuken ingebouwd. Deze keuken heeft zijn moeder betaald als cadeau. Ik heb toen bij aankoop de factuur ondertekend. Maar zij heeft de rekening uittreksels natuurlijk waarop staat hoeveel zij betaald heeft.
In die keuken zit een nieuwe wasbak, kraan en vuur voor te koken ( dit hebben zij allemaal betaald, maar ook geschonken)
de keuken staat vast.

Nu eist ze dat ik de keuken terug betaal. Of ze komen hem uitbreken.

Kan zij dit eisen?
wat zijn mijn rechten?
wat kan ik doen? of waar moet ik voor opletten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 16 feb 2014 20:17

U hoeft al niemand binnen te laten die kwalijke bedoelingen heeft. U zegt wel nergens van wie het huis is. Eigenlijk : een schenking is definitief. Die kan niet terug geëist worden. Als gezegd wordt : "t is een schenking aan het koppel , kan uw partner wel vergoeeding voor zijn deel vragen. Wacht af en laat niemand zo maar toe. Heeft hij nog een sleutel , vervang het slot.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 feb 2014 20:21

Als hij daar nog ingeschreven staat laat hem dan asap afschrijven vraag aan kwartierinspecteur om te komen vaststellen dat hij niet meer bij u woont en dan kan procedure voorstel ambtelijke afschrijving opgestart worden.

Reclame

drien

#4 , 16 feb 2014 22:27

Wordt een keuken niet onroerend eens ze geplaatst is?

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 16 feb 2014 23:02

Wordt een keuken niet onroerend eens ze geplaatst is?
Dat klopt. En door het recht van natrekking is ze eigendom geworden van de eigenaar van het huis.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

yentl
Topic Starter

#6 , 17 feb 2014 12:57

Het huis is van mijn moeder. Er is ook nooit een officieel huurcontract opgesteld en hij heeft nooit officieel ingewoond in de woning.
d.w.z. dat zijn gegevens nooit op dit adres hebben gestaan.
Wel kunnen zij bewijzen dat ze de keuken en ingebouwde toestellen hebben betaald.

groetjes

Franciscus

#7 , 17 feb 2014 13:20

Nooit officieel er gewoond dan mag hij er ook nooit IN zonder uw toestemming.
Als de moeder dus op eender welke wijze zou binnenkomen is dat zo wie zo huisvredebreuk met braak of valse sleutels.
Heeft de vriend ooit bijgedragen tot huur/huishouden?
Vraag aan gemeente (dienst bevolking) dat er een controle op uw adres te zetten nl geen inschrijving zonder politiecontrole.
Feit dat er geen huurcontract is doet er niet toe. Feit dat hij er niet ingeschreven is doet er WEL toe.

Verder hangt het ook een beetje af van de prijs van de keuken in verhouding met bedrag voor zijn verzetting ten bede of huishoudkosten.

mava105

#8 , 17 feb 2014 15:18

Staat het adres van de woning op de factuur van de toestellen?
Het is niet omdat ik een factuur heb, op mijn naam van een aantal keukentoestellen, dat die ook bij u staan.

yentl
Topic Starter

#9 , 17 feb 2014 15:48

Ik heb papieren van de keuken op zich en die zijn ondertekend door mij maar betaald door de moeder.
De toestellen, daar heb ik geen papieren van maar deze zijn ingebouwd. Mijn ex heeft deze betaald en zelf ingebouwd.
De keukenkasten waren 650€ + een kraan van 80€ ( deze heeft zijn moeder betaald )
Het kookvuur was 400€ en de afwasbak 120€ ( deze heeft men ex betaald).

Hij is nooit ingeschreven op het adres. De politie is nooit langs geweest.
De maandelijkse "huur" die hij betaalde was ook geen echte huur.
Maar een mondelijke overeenkomst van 175€ die gelde voor verbruik van elektriciteit en water.
Maar niet voor huur.

Hij heeft dus nooit officieel bij ons gewoond en niets kan bewijzen dat hij daar effectief gewoond heeft.
Hij woonde "gratis" in bij ons. Behalve dan de kleine vergoeding.

Franciscus

#10 , 17 feb 2014 18:13

Gezien geen huurcontract is het ook geen huur ..noem het dus ook nooit huur tgo hen hoogstens bezetting ten bede.
Eens uw toegeeft dat er een huur was zijn de juridische elementen van huur in te roepen tgo de rechter.

mava105

#11 , 17 feb 2014 19:55

Begin er alvast maar mee een ander slot in de buitendeuren te steken.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”