huis kopen - partner met schulden uit verleden

x.shot
Topic Starter

huis kopen - partner met schulden uit verleden

#1 , 10 feb 2014 12:48

partner heeft schulden uit zijn verleden en een niet al te goede relatie met zijn ex

we willen trouwen en samen een huis kopen, lening samen aangaan als het mogelijk is, maar misschien zal ik alleen de lening aangaan
eigen inbreng van mij

hoe kunnen we het voorkomen dat schuldeisers uit zijn verleden aan ONS geld kunnen komen? of aan het huis die we gaan kopen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
my_key
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website Facebook

#2 , 10 feb 2014 17:09

Beetje meer info is wel nodig.

Hoe komt hij aan de schulden? Faillissement? Zo ja, is hij verschoonbaar verklaard?

Is hij in collectieve schuldenregeling?

Hoe oud zijn de schulden en heeft men hem ondertussen nog in gebreke gesteld of gedagvaard. Wat is het type in algemene bewoordingen (bv. lening op afbetaling genomen, facturen nutsvoorzieningen niet kunnen betalen)? Misschien zijn er wel verjaarde schulden bij (= dus vervallen)?

Een huwelijkscontract scheiding van goederen lijkt mij in ieder geval al een goed begin (of wettelijk samenwonen als dat een optie is).

x.shot
Topic Starter

#3 , 11 feb 2014 10:04

We willen trouwen, dus wettelijk samenwonen is geen optie.

De schulden zijn zo een beetje van alles, details kennen we niet. De ex deed indertijd de betalingen. Ze waren samen tot schuldbemiddeling toegelaten, mijn partner ondertussen eruitgestapt.
1 schuld hebben we zelf afbetaald, bij de bank, anders bleef mijn partner op de zwarte lijst en konden we zelf niet gaan lenen. de rest betaalt de ex af via schuldbemiddeling. nog geen schuldeisers aan onze deur gehad, alleen voor de schulden van de partner zelf (boetes op de naam van partner bv) Schuldbemiddeling loopt al 3 jaar.

We hebben beide kinderen uit onze vorige relatie en één kind samen.

Als we een huis kopen nadat we trouwen, huis alleen op mijn naam...wordt dat aangezien als mijn huis en dus niet opeisbaar voor schulden van de partner van het verleden of wordt het gezien als ons huis gezien we het gekocht hebben tijdens de huwelijk? (ookal staat het op mijn naam)

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 feb 2014 10:59

Burgerlijk Wetboek
Art. 1406 De schulden van de echtgenoten die dagtekenen van vóór het huwelijk[...] blijven eigen schulden.

Art. 1409 Onverminderd de navolgende artikelen kan een eigen schuld van een der echtgenoten slechts verhaald worden op diens eigen vermogen en inkomsten.

Art. 1410 De schulden die krachtens artikel 1406 eigen zijn aan een der echtgenoten, kunnen worden verhaald op het gemeenschappelijk vermogen, in zoverre het verrijkt is door opneming van eigen goederen van de schuldenaar. Het bewijs van de verrijking, dat rust op de schuldeiser, kan worden geleverd door alle middelen, met inbegrip van getuigenissen en vermoedens.

Als u in het huwelijk treedt en samen de woning aankoopt is dit een goed van het gemeenschappelijk vermogen. Als uw vrouw niets bezit, en het gemeenschappelijk vermogen dus niet verrijkt wordt door opneming van eigen goederen van uw vrouw, ken er voor de schulden van uw vrouw die dateren van voor het huwelijk geen beslag gelegd worden op het huis.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”