Huis verbouwen met nieuwe partner

lieven0303
Topic Starter

Huis verbouwen met nieuwe partner

#1 , 24 jan 2014 08:45

volgende situatie:
ik ben 2 jaar terug gescheiden.
Ik heb het huis overgenomen en ben nu volledig eigenaar.
waarde geschat: 250 000 euro

Ondertussen heb ik een nieuwe vriendin en zou evt mijn huis verbouwen om dan samen te wonen.

Vraagjes:
budget verbouwing: 50 000 euro

- Kan zij die 50 000 euro inbrengen onder een hypothecaire lening en dat we dan bij de notaris een geschrift laten opstellen dat zij voor 15% eigenaar wordt (of recht heeft op 15% van de woning)?
- En kan daardoor de lening fiscaal worden opgenomen in de belastingsaangifte?

bedankt
Lieven

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 27 jan 2014 21:29

Ik veronderstel dat er nog een hypotheek loopt die op uw naam staat en dat je wettelijk gaat samenwonen.

Pragmatische benadering is als volgt: jouw inbreng is de verkoopwaarde verminderd met het nog af te lossen kapitaal (zie aflossingstabel) en dir. uitgedrukt in een percentage (bv 50% indien nog 125.000€ af te lossen van de 250.000€)

Stel dat geen van beiden significante andere bezittingen inbrengt : je kan gerust een heropname van afgelost kapitaal opvragen op jouw hypotheek. (Bank kan misschien tweede handtekening vragen) en daarmee de verbouwing financieren.

Mocht de relatie toch stuklopen dan is de in twee te verdelen som de verkoopwaarde van het huis verminderd met het nog niet terugbetaalde kapitaal. Daarvan krijg jij de 50% die je inbracht en de helft van de rest (dus 75%) en je ex partner 25%.

Er zijn nog wat correcties aan te brengen doch dit is het basisprincipe als je met gemeenschap van goederen werkt.

Als een van de twee significant meer geld inbrengt dan dient bij herverdeling gekeken worden waaraan dat gespendeerd werd. Bv waardevermindering indien auto, volledig weg indien opgeleefd, ...

lieven0303
Topic Starter

#3 , 30 jan 2014 11:24

beste bedankt voor uw antwoord,

in dezelfde situate, nieuwe vraagstelling:

1. Situatie:
IKZELF: bezit een huis, waarde 250 000 euro
daarvan loopt sedert 2 jaar een lening van 100 000 euro (na scheiding), dus nog niet veel kapitaal afgelost.
Ik heb 2 kinderen in Co-ouderschap
VRIENDIN: bezit een ANDER huis, die ze verhuurt.
ook 2 kinderen, co-ouderschap

2. PLAN: stukje aanbouwen aan MIJN huis zodat er 4 kinderkamers zijn,
BUDGET: 50 000 euro te lenen

3. Hetgeen ik heb uitdoktert:
- ik zou opteren in aanvang alvast voor FEITELIJK samenwonen (wettelijk samenwonen of huwelijk brengt het probleem dat we niet meer de woonbonus kunnen inbrengen voor de belastingen)
- Ik zou een lening van 50 000 euro aangaan en mijn vriendin zou die afbetalen
- Daarinboven zou ik een testament laten opmaken waarin staat dat het kapitaal van de lening die ze betaald als "opbouw" van aandeel in mijn woning krijgt,
vb. er is 25 000 euro afgelost: zij heeft recht op 25 000/300 000 van de woning = 8.3%
Van belang bij eventueel uit elkaar gaan..
Op die manier bouwt ze iets op die voor haar ook financieel interessant is én hoefte ze haar eigen woning niet te verkopen.
-> ik zou hier gebruik maken van beding van aanwas (samenlevingscontract)om te stellen dat indien IK kom te overlijden zij het VRUCHTGEBRUIK krijgt van de woning maar de blote eigendom aan mijn kindjes toebehoort
Moest ze de woning ooit verkopen, zou ze recht hebben op "het stuk afgelost kapitaal" van de lening van 50 000 euro vb 25 000 euro = 8.3% en mijn kindjes dan 91.7%

VRAAG: KAN DIT WETTELIJK ZO VOORZIEN WORDEN via notaris?

bedankt!!!!
Lieven

Reclame

Mariette

#4 , 30 jan 2014 12:16

Indien U feitelijk samenwoont en haar per testament een bepaald bedrag wil nalaten, dan moet je wel rekening houden met de torenhoge successierechten voor "vreemden".

Sirkii

#5 , 30 jan 2014 12:50

Samenwonen impliceert ook dat elkeen bijdraagt in de gemeenschappelijke uitgaven. Jij brengt een huis in en zij verhuurt haar huis wardoor jij "huurinkomsten" misloopt. Je zou kunnen afspreken dat zij de helft van de verhuurwaarde van jouw huis inbrengt (bv 300€/maand) waarmee jij de lening van 50k€ terugbetaalt. Zij behoudt natuurlijk haar huurinkomsten. Spreek voorts af hoe je omgaat met de andere gemeenschappelijke kosten (elk de helft, elk proportioneel aan z'n inkomen, ...)

lieven0303
Topic Starter

#6 , 30 jan 2014 13:18

bedankt voor jullie reacties!
Verminderen de "successierechten" niet als je 3 jaar samenwoont?

vraagje: zou ik de constructie kunnen opzetten zoals door mij voorgesteld? wettelijk gezien?
en per testament zou ik enkel het "vruchtgebruik" van mijn woning nalaten en hetgeen ze heeft "afgelost" van de 50 000 euro lening...
bedankt!!

lieven0303
Topic Starter

#7 , 30 jan 2014 13:21

zie:
Ongehuwd samenwonen en successierechten
Sedert 1 januari 2001 betaalt hij of zij die erft van de persoon met wie hij of zij heeft samengewoond, en die zijn fiscale woonplaats in Vlaanderen had, evenveel successierechten als diegene die erft van zijn echtgenote of haar echtgenoot. Voorwaarde is dat men of wettelijk samenwoont of sedert ten minste één jaar ononderbroken tot op de dag van het overlijden met de erflater samenwoont en er een gemeenschappelijke huishouding mee voert. De inschrijving op hetzelfde adres doet vermoeden dat men samenwoont en een gemeenschappelijke huishouding voert. Voor het Brussels Gewest is vereist dat de samenwoners de verklaring van samenwoning hebben afgelegd op de Burgerlijke Stand en geldt de gelijkschakeling dus niet voor feitelijke samenwoners.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”