#3 , 30 jan 2014 11:24
beste bedankt voor uw antwoord,
in dezelfde situate, nieuwe vraagstelling:
1. Situatie:
IKZELF: bezit een huis, waarde 250 000 euro
daarvan loopt sedert 2 jaar een lening van 100 000 euro (na scheiding), dus nog niet veel kapitaal afgelost.
Ik heb 2 kinderen in Co-ouderschap
VRIENDIN: bezit een ANDER huis, die ze verhuurt.
ook 2 kinderen, co-ouderschap
2. PLAN: stukje aanbouwen aan MIJN huis zodat er 4 kinderkamers zijn,
BUDGET: 50 000 euro te lenen
3. Hetgeen ik heb uitdoktert:
- ik zou opteren in aanvang alvast voor FEITELIJK samenwonen (wettelijk samenwonen of huwelijk brengt het probleem dat we niet meer de woonbonus kunnen inbrengen voor de belastingen)
- Ik zou een lening van 50 000 euro aangaan en mijn vriendin zou die afbetalen
- Daarinboven zou ik een testament laten opmaken waarin staat dat het kapitaal van de lening die ze betaald als "opbouw" van aandeel in mijn woning krijgt,
vb. er is 25 000 euro afgelost: zij heeft recht op 25 000/300 000 van de woning = 8.3%
Van belang bij eventueel uit elkaar gaan..
Op die manier bouwt ze iets op die voor haar ook financieel interessant is én hoefte ze haar eigen woning niet te verkopen.
-> ik zou hier gebruik maken van beding van aanwas (samenlevingscontract)om te stellen dat indien IK kom te overlijden zij het VRUCHTGEBRUIK krijgt van de woning maar de blote eigendom aan mijn kindjes toebehoort
Moest ze de woning ooit verkopen, zou ze recht hebben op "het stuk afgelost kapitaal" van de lening van 50 000 euro vb 25 000 euro = 8.3% en mijn kindjes dan 91.7%
VRAAG: KAN DIT WETTELIJK ZO VOORZIEN WORDEN via notaris?
bedankt!!!!
Lieven